- Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
- Issue:26
- Uzaklık ve Yakınlık Arasında: Tony Kushner’in Homebody/Kabil Oyununda Hümanitarizm ve Karanlık Turiz...
Uzaklık ve Yakınlık Arasında: Tony Kushner’in Homebody/Kabil Oyununda Hümanitarizm ve Karanlık Turizm
Authors : Eda Dedebas Dundar
Pages : 47-57
View : 12 | Download : 9
Publication Date : 2017-01-01
Article Type : Research Paper
Abstract :Sömürgecilik döneminde yapılan emperyalist seyahatler, 21. yüzyılda hümanitarizm seyahati, insani yardım ve karanlık turizm olarak yeniden şekil almışlardır. Karanlık turizm, yalnızca Batılıların oryantalizme olan açlığını bastırmakla ve bölgeyi marjinal ve egzotik olarak tanımlamakla yetinmez; aynı zamanda bu seyahatteki turistik amaçları da ortaya koyar. Bu makalede, tiyatro türünün doğrudanlığından yola çıkarak, tiyatronun, tıpkı karanlık turizmde olduğu gibi, ötekiyle olan ilişkisinde yakınlık ve uzaklık arasına sıkışmış çelişkili bir uzamsal ilişkisi olduğunu tartışacağım. Bu bağlamda, üstkurmaca kavramını sahneleyen Amerikalı yazar Tony Kushner’in 2001 yapımı oyunu Homebody/Kabil tiyatronun görselliğinin altını çizer ve gerçek-kurmaca ve yakınlık-uzaklık arasındaki bir ilişkinin sınırlarını daha da bulandırır. Bu özgöndergelilik sayesinde oyun, hem aktris ve izleyici arasında bir uzaklık yaratır, hem de seyirciden empati bekleyen uzaktaki bir hikayeyi anlattığı için ikisi arasında yakınlık kurar. İki bölüm olarak yazılan bu makale, ilk önce karanlık turizm kavramını ve tiyatronun onunla nasıl örtüştüğünü irdeleyecek, sonra da Tony Kushner’in oyununun bu kavramlar ışığında detaylı bir okumasını yapacaktır.Keywords : hümanitarizm ve seyahat, insan hakları tiyatrosu, karanlık turizm, Tony Kushner, Homebody Kabil