- PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi
- Volume:3 Issue:2
- Televizyon ve Dijital Oyunların Ortaokul Öğrencilerinin Şiddete Eğilimine Etkisi
Televizyon ve Dijital Oyunların Ortaokul Öğrencilerinin Şiddete Eğilimine Etkisi
Authors : Ömer F. TUTKUN, Zeynep Demirtaş, Tacettin Açıkgöz, Sevil Demirel Tekşal
Pages : 83-91
View : 16 | Download : 6
Publication Date : 2017-06-01
Article Type : Research Paper
Abstract :Bu çalışmanın amacı, televizyon ve dijital oyunların, ortaokul öğrencilerinin şiddet eğilimlerine olan etkisini belirlemektir. Çalışmada, araştırma yöntemi olarak, nitel araştırma yöntemlerinden yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma gurubunu, bir ortaokulda öğrenim gören 30 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama süreçlerinde, öğrencilerle karşılıklı olarak yapılan görüşmelerde, öğrencilerin televizyon ve dijital oyunlara ne kadar süre ayırdıkları, en çok hangi programları izledikleri ve hangi dijital oyunları oynadıkları, sevdikleri ve davranışlarını örnek aldıkları karakterleri, bu karakterlerin özellikleri ve sınıfta arkadaşlarıyla yaşayacakları bir problemde nasıl davranacaklarına yönelik sorular yöneltilmiştir. Araştırmada, betimsel analiz yöntemiyle çözümlenen veriler sonucu şu bulgular elde edilmiştir: 1- Öğrencilerin çoğu, hem televizyona hem de dijital oyunlara günde en az 2-3 saat arası zaman ayırmaktadır. 2- İzlenilen televizyon programları arasında en çok sırası ile aksiyon, komedi ve dram türündeki diziler yer almaktadır. Öğrencilerin sevdikleri ve örnek aldıkları televizyon karakterleri ise, en çok aksiyon dizi karakterleridir. 3- Dijital oyunlarda oynamayı tercih ettikleri oyunlar en çok aksiyon-macera türündeki oyunlardır. En çok sevdikleri ve örnek aldıkları karakterler süper kahramanlardır. En çok yapmak istedikleri davranışların başında kötüleri yakalamak/öldürmek davranışı gelmektedir. 4- Öğrencilerin örnek aldıkları karakterlerde beğendikleri özelliklerin başında iyi dövüşmesi ve güçlü olması; beğenmedikleri özelliklerin başında ise, dövüşü kaybetmesi/dayak yemesi gelmektedir. 5- Öğrencilerin sınıf arkadaşlarıyla yaşadıkları bir problem durumunda çözüm olarak en çok yapmak istedikleri davranış arkadaşını dövme isteğidirKeywords : Şiddet, Medya, Televizyon, Dijital Oyunlar, Öğrenci