- RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi
- Issue:9
- Commedia Dell’arte, Tiplemeler ve Carlo Goldonı ile İtalya’da Tiyatro Reformu
Commedia Dell’arte, Tiplemeler ve Carlo Goldonı ile İtalya’da Tiyatro Reformu
Authors : Ebru BALAMİR
Pages : 81-88
Doi:10.29000/rumelide.347553
View : 14 | Download : 17
Publication Date : 2017-10-21
Article Type : Research Paper
Abstract :16. ve 17. Yüzyıl İtalyan Halk Tiyatrosunun önemli bir geleneği olan Commedia dell’Arte aslında o dönemde tüm Avrupa’yı etkileyen bir gelenektir. Commedia dell’Arte ’nin en önemli özelliği maskelerle sahneye çıkan oyunculardır. Maskeler bir karnaval geleneği olmaktan çıkmış, artık Commedia ’nın temel unsuru haline gelmiştir. Yalnızca yüze takılan nesnel bir oluşumdan çok birer karaktere dönüşen bu maskeler, kostümler ve çeşitli aksesuarlarla tamamlanarak Commedia dell’Arte ’nin ta kendisi olmuştur. Commedia dell’Arte tiyatrosunun en bilinen maskeleri arasında Pantalone, Arlecchino, Colombina, Capitano ve Dottore sayılabilir. Commedia dell’Arte geleneği İtalya’da Carlo Goldoni ile bozulmuştur. Artık doğaçlama komedinin yerini yazılı tam metinlerin alması gerektiğini düşünen Goldoni, oyunculara da aynı tiplemeler yerine farklı farklı rollerde oynamaları gerektiğini öğretmeye çalışmıştır. Böylelikle her oyunda aynı tiplemeyi canlandırmak zorunda kalmayan oyuncular, yazılı olan rollerini ezberleyecek ve farklı karakterlere bürünme şansı bulacaklardı.Keywords : Commedia, Tiyatro, Maske, Karakter, Goldoni