- RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi
- Issue:30
- Türk dilinin sadeleşmesi meselesi: Yakup Kadri Örneği
Türk dilinin sadeleşmesi meselesi: Yakup Kadri Örneği
Authors : Sabanur YILMAZ
Pages : 324-338
Doi:10.29000/rumelide.1192524
View : 16 | Download : 10
Publication Date : 2022-10-21
Article Type : Research Paper
Abstract :Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Türk modernleşme sürecini yaşamış, bu süreçte yalnızca şair, gazeteci romancı olarak değil bir politikacı ve diplomat olarak da öne çıkmış bir isimdir. Yazmaya başladığı ilk metinlerde bireysel konulardan söz eden Yakup Kadri, zaman içinde gazetecilik mesleğinin ve yaşanan büyük olayların neticesinde sosyal meselelere yönelir. Tiyatrolarında ve mensur şiirlerinde karamsar bir bakış açısı vardır, kendi içine dönüktür ve bireysel konuları ele alır. Olgunluk döneminde kaleme aldığı romanlarında ise Osmanlı İmparatorluğu’nun dağılışı, Millî Mücadele ve ardından Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşu gibi toplumumuzda büyük değişimlere sebep olan süreçleri konu edinir. Bireyden topluma yönelişe paralel olarak yazarın kullandığı dil ve üslupta da değişimler dikkat çeker. İlk eserlerini Fecr-i Ati’nin dil anlayışıyla kaleme alan ve Yeni Lisan Hareketi’ne karşı çıkan Karaosmanoğlu, sonraki dönemde Millî edebiyata yönelir ve Yeni Lisan anlayışını benimser. Özellikle 1921 sonrası Karaosmanoğlu’nun eserlerinde dilin imgesel değerinin azaldığı, değiştiği, sadeleştiği görülmektedir. Yapılan bu çalışmada Türk Dilinin sadeleşme sürecine değinerek Karaosmanoğlu’nun bu süreçteki yeri tespit edilmeye çalışılacaktır. Yazarın ilk dönem eserlerinden olan Nirvana insert ignore into journalissuearticles values(1909);, Veda insert ignore into journalissuearticles values(1929);, Sağanak insert ignore into journalissuearticles values(1929); ve Mağara insert ignore into journalissuearticles values(1934); isimli dört tiyatro eseri dilin biçimleri ve imgesel değeri bağlamında incelenecek ve örneklerle somutlaştırılacaktır. İlk birkaç hikâye hariç Bir Serencam’daki hikâyeler, millî savaş hikâyeleri, hikâyelerinin ve romanlarının, konu ve dil bakımından tiyatrolarından ve mensur şiirlerinden farklı olduğu gösterilmeye çalışılacaktır. Aynı tarihte yazılmış olmalarına karşın Mağara insert ignore into journalissuearticles values(1934); isimli oyun ile Ankara insert ignore into journalissuearticles values(1934); romanı arasındaki dil, üslup ve konu farklı oldukça dikkat çekicidir.Keywords : Ankara, Mağara, Millî edebiyat, Türk modernleşmesi, Yakup Kadri Karaosmanoğlu