- Sanat Dergisi
- Issue:31
- EKSPRESYONİZM AKIMININ KÖPRÜ VE MAVİ ATLI GRUPLARINA YANSIMALARININ BEDEN OLGUSU ÜZERİNDEN SORGULANM...
EKSPRESYONİZM AKIMININ KÖPRÜ VE MAVİ ATLI GRUPLARINA YANSIMALARININ BEDEN OLGUSU ÜZERİNDEN SORGULANMASI
Authors : Selma TAŞKESEN
Pages : 6-18
View : 11 | Download : 8
Publication Date : 2018-10-30
Article Type : Other Papers
Abstract :Hayallerin, duyguların, dışavurumsal ifadesi olan sanat; insan ile doğal gerçekler arasındaki estetik ilişkidir. Sanat, insanların duygu ve düşüncelerini, ses, söz, ritim, çizgi, renk ve biçim gibi ögelerle en güzel ve en etkili biçimde ifade etme çabasıdır.. Bu çabanın en belirgin özelliği ise anlatımcılıkla bütünleşmesidir. Anlatımcılık, kişinin içgörüşünün, düşüncelerinin ve duygularının hayat bulmasıyla ortaya çıkmasıdır. Bu oluşumun sonucu ortaya çıkan bazı görüşler vardır ki Bunlardan birisi de 20. yüzyılın başlarında, Birinci Dünya Savaşının vahşeti yaşanırken Avrupa’da, resim ve heykel gibi tasvir sanatlarının beraberinde sinemada, müzikte ve tiyatroda da Alman Ekspresyonizminin etkisi farkedilir. Özellikle toplumda genel olarak kabul edilmiş biçimlere ve geleneklere bir karşı tavır niteliği taşıyan bu akım, yaratıcı sanatçılarla, yeni bir sanat anlayışının ve yeni bir insanın yüzünün yaratılmasında etkili olur. Yüz değiştiren kentlerin insanlarda sebep olduğu içe dönüşün tesirlerinin sanata etkileri surrealist insert ignore into journalissuearticles values(Gerçeküstücülük); ve ekspresyonist insert ignore into journalissuearticles values(Dışavurumculuk); akımlarını ortaya çıkarmıştır. Araştırmada ekspresyonizm akımıyla değişen sanat anlayışının geldiği noktada ekspresyonizmin çıkış ve varoluş noktaları incelenerek köprü insert ignore into journalissuearticles values(die brücke); ve mavi atlı insert ignore into journalissuearticles values(der blaue reiter); gruplarına yansımalarını ortaya koymak ve beden olgusunun bu dönem anlayışıyla nasıl vücut bulduğunu ifade etmek amaçlanmıştır. Yöntem olarak belgesel taraması yöntemi kullanılmış, Eser incelemesinde ise döneme ait resim örneklerine yer verilmiştir. Araştırmadan ortaya çıkan bulgular sonucunda, sanatın ifadesel biçiminin her dönem sanatında nasıl şekil değiştirdiği ve birbirinden etkilenerek dönüşümünü nasıl tamamladığı ve tüm bu karmaşa içerisinde kendini nasıl ortaya koyduğu ayrıca bunları da amacına uygun olarak aktardıkları sonucuna varılmıştır.Keywords : Dışavurumculuk, köprü diebrücke, , mavi atlı Der blaue reiter, , ekspresif bedenler