- Sanat Dergisi
- Issue:39
- WALTER BENJAMIN’İN AURA KAVRAMI VE KOLEKSİYONERE BAKIŞININ “RUBEN BRANDT, COLLECTOR” FİLMİ ÜZERİNDEN...
WALTER BENJAMIN’İN AURA KAVRAMI VE KOLEKSİYONERE BAKIŞININ “RUBEN BRANDT, COLLECTOR” FİLMİ ÜZERİNDEN İNCELENMESİ
Authors : Mahmut CERAN, Levent KILIÇ
Pages : 58-66
View : 17 | Download : 10
Publication Date : 2022-03-30
Article Type : Research Paper
Abstract :Walter Benjamin’e göre, yeniden üretim teknikleriyle beraber sanat yapıtının iç biçimini oluşturan aura ve auranın en temel malzemesi olan biriciklik niteliği yok olmaya başlamıştır. Teknik gelişmelerin sanatın erişilebilirliği noktasında bir demokratikleşmeye yol açtığından söz eden Benjamin, bu durumu olumlamıştır. Benjamin’in koleksiyoner kimliği onun sanat anlayışına yön vermiş ve aura kavramını ortaya koymasında önemli bir rol oynamıştır. İdeal bir koleksiyonerin tarihsel materyalist bir tavra sahip olması gerektiğinin altını çizen Benjamin’e göre sanat eserinin değeri biricik olmasının yanı sıra tarihsel birikimiyle de ilişkilidir. Bu bağlamda Benjamin’in koleksiyoner ve aura kavramlarına bakışı arasında organik bir bağ bulunmaktadır. Milorad Krstic’in yazdığı ve yönettiği Ruben Brandt, Collector isimli animasyon filmi, Benjamin’in aura kavramına, koleksiyona ve koleksiyonere bakışına ilişkin yetkin görüngülere sahiptir. Bu çalışmada, koleksiyoner Benjamin’in aura kavramından yola çıkılarak koleksiyon üzerine düşünceleri ele alınacak ve Ruben Brandt, Collector filmi Benjamin’in ilgili kavramlarıyla açımlanacaktır. Çalışma, Benjamin’in kavramlarının, sanatın alanında sinemayı anlamlandırmakta bir ölçüt olarak kullanılabilirliğine ilişkin fikir vermesi bakımından önemli olacaktır.Keywords : Sanat Yapıtı, Aura, Koleksiyon