- Sanat ve Tasarım Dergisi
- Volume:3 Issue:3
- Kamusal Alanda Atık Seramiklerin Kullanımına Bir Örnek: Şandigar Kaya Bahçesi Hindistan
Kamusal Alanda Atık Seramiklerin Kullanımına Bir Örnek: Şandigar Kaya Bahçesi Hindistan
Authors : Sıdıka SEVİM, Elif AĞATEKİN
Pages : 92-107
Doi:10.20488/austd.15852
View : 13 | Download : 14
Publication Date : 2012-12-03
Article Type : Research Paper
Abstract :Kamusal alanlar, toplumun her kesimine ait olan mekânlardır. Dünyada bazı kamu- sal alanlar diğerlerinden sahip oldukları özellikleriyle ayrılırlar. Mimar Le Corbusier’in Hindistan’ın ilk plânlı şehri olarak tasarladığı Şandigar kenti de sahip olduğu Şandigar Kaya Bahçesi’yle diğer kentlerden ayrılmaktadır. Memur Nek Chand tarafından 1950’ler- den itibaren kamuya ait bir alanda kimsenin haberi olmadan birbirinden farklı kentsel ve endüstriyel atık malzemeleri kullanarak inşa edilen Şandigar Kaya Bahçesi, bugün 10 hektarlık bir alan üzerinde birkaç bin heykel, derin vadiler ve patikalarla çevrilmiş alanlarıyla, dünyanın modern harikalarından biri olarak kabul edilmektedir. Bahçe, ya- pımında yoğun biçimde kullanılmış atık seramikler açısından da dikkat çekicidir. Bu metin, kamusal alan çerçevesi içerisinde, atık seramiklerin kullanımıyla öne çıkan dünyanın en büyük geri dönüşüm parklarından biri olan Hindistan, Şandigar Kaya Bahçesi’nin gizli oluşumunu, parkta bulunan atık seramiklerden biçimlendirilmiş objele- ri ve bu büyük kamusal alanı yaratan Nek Chand’in geri dönüşüm fikrine olan katkısını irdelemeyi amaçlamaktadır.Keywords : Şandigar Kaya Bahçesi, Atık Seramik, Geri Dönüşüm, Nek Chand