- Sanat ve Tasarım Dergisi
- Volume:6 Issue:1
- Otakar Ševčík Op. 3 Keman İçin 40 Varyasyon Metodunda Yayın Topuk Kısmı İle İlgili Çalışmaların İnce...
Otakar Ševčík Op. 3 Keman İçin 40 Varyasyon Metodunda Yayın Topuk Kısmı İle İlgili Çalışmaların İncelenmesi
Authors : Özlem ARKAN SÜMER
Pages : 35-52
Doi:10.20488/www-std-anadolu-edu-tr.291229
View : 10 | Download : 7
Publication Date : 2016-06-01
Article Type : Research Paper
Abstract :Çalgı repertuvarındaki zenginliği ile klasik batı müziğinde kendine önemli bir yer edinen keman, tarih boyunca solo, oda müziği ve orkestra yapıtlarında bestecilerin kullandığı en temel çalgılardan biri olmuştur. Çalgı tekniği açısından üstünlük gerektiren tüm bu yapıtlar, keman eğitimcilerini teknik ve müzikal öğreticilikleri konusunda sorgulayıcı ve geliştirici olmaya yönlendirmiştir. Eğitimciler, donanımlı yorumcular yetiştirmenin yöntemlerini belirlerken bilgilerin kalıcılığını esas alan çalışmalar yapmışlardır. Bu çalışmaları da metotlar yolu ile eğitime kazandırmışlardır. Tüm dünyada ve özellikle Türkiye’de keman eğitimine kazandırdığı metotlarla tanınan Otakar Ševčík, teknik repertuvar için en kapsamlı metotları yazan eğitimcilerden biridir. Keman repertuvarı, başlangıç seviyesinden ileri düzeye kadar sağ ve sol el tekniğinin sınırlarını zorlayan ve geliştiren çok sayıda metot içerir. Özellikle bu metotlardan sağ el tekniğini geliştirmeyi amaçlayan Op. 3, 40 Varyasyon adlı kitabı, diğerlerine göre yapısal olarak farklılık göstermektedir. Bu kitapta yer alan tema ve varyasyonlar belli bir yay düzenini öğretmeyi ve geliştirmeyi amaçlamaktadır. Bu makalede, “Tema ve 40 Varyasyon” adlı metot, keman yay tekniğine katkıları bağlamında incelenmiş ve yayın sadece topuk kısmı için yazılmış 1, 4, 8, 13, 29, 34, 38 numaralı çalışmalar ile sınırlandırılmıştır. Spiccato, détaché, martelé, collé ve staccato gibi yay tekniklerinin uygulanmasına ilişkin önerilerde bulunulmuş, cümle yapıları hakkında bilgi verilmiştir.Keywords : Keman Eğitimi, Yay Tekniği, Teknik Çalışma, Otakar Ševčík Op 3