- Sanat ve Tasarım Dergisi
- Volume:8 Issue:2
- Cumhuriyetin İlk Heykeltıraşlarından Ratip Aşir Acudoğu: Yaşamı ve Anıtları
Cumhuriyetin İlk Heykeltıraşlarından Ratip Aşir Acudoğu: Yaşamı ve Anıtları
Authors : Ercan YILMAZ
Pages : 250-265
Doi:10.20488/sanattasarim.530173
View : 9 | Download : 5
Publication Date : 2018-12-21
Article Type : Review Paper
Abstract :Ratip Aşir Acudoğu 1898’de İstanbul’da doğmuş ve 1957’de yine İstanbul’da yaşama veda etmiştir. 1918 yılında Sanayii Nefise Mektebi Heykel Şubesi’nde başladığı öğrenimini daha sonra Almanya’da Münih Güzel Sanatlar Akademisi, Fransa’da Julian Akademisi ve dönemin ünlü heykeltıraşı Bourdelle’in atölyesinde sürdürmüş, 1928’de yurda dönmüştür. Müstakil Ressamlar ve Heykeltıraşlar Birliği’nin 1928’deki kurucuları arasında yer almış olan Acudoğu, 1929’da ilk kez Edirne’de başladığı Resim Öğretmenliği görevini daha sonra İstanbul’da ölümüne dek sürdürmüştür. Sanat eğitimciliği görevine paralel olarak heykel alanındaki üretkenliğine hiç ara vermeyen sanatçı, yaşamı boyunca pek çok yapıta da imza atmıştır. Bu yapıtlarından en önemlileri Menemen Kubilay Anıtı, Bolu Atatürk Anıtı insert ignore into journalissuearticles values(Nejat Sirel ile birlikte);, Erzincan İnönü Anıtı ve Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Atatürk Anıtı’dır. Ratip Aşir Acudoğu’nun anıt eserleri Cumhuriyet’in ilk yıllarından itibaren, sanatın ve heykelin ülkenin kültürel gündeminde nasıl önemli bir yer işgal ettiğini gözler önüne sermektedir. Sanatçının yaşam hikayesi ise ilk kuşak Türk heykeltıraşlarının zorlu yaşam koşullarına rağmen tutku ve adanmışlıkla mesleklerine bağlılıklarının önemli bir göstergesi niteliğindedir.Keywords : Türk Heykeltıraşları, Türk Heykeli, Heykel, Anıt, Sanat