Bir Sanat Formu Olarak Dijital Oyun
Authors : Özge SAYILGAN
Pages : 322-339
Doi:10.20488/sanattasarim.691266
View : 22 | Download : 11
Publication Date : 2019-12-20
Article Type : Review Paper
Abstract :Etkileşimli medyanın kültür endüstrisine eklemlenmiş bir biçimi olarak gelişen ve gündelik yaşamda eğlence kültürüyle ilişkisi içinde yaygınlaşan dijital oyunların sanat alanı içinde düşünülmesi kuramsal düzeyde farklı bir tartışmayı başlatmış oldu. Dijital medyanın bir parçası olan dijital oyunlar dijital ve etkileşimli sanatın bir biçimi veya aracı olarak yeniden kurulabilir miydi? Bu tartışma ‘büyük’ oyunların kitleselleştiği ve endüstri tarafından önerilen tür ve kalıplara sıkıştığı bir dönemde üretilmeye başlanan bazı ‘küçük’ oyunların eleştirel, alternatif, sanatsal ve bağımsız gibi tanımlarla kategorilendirilmesi ve deneyimlenmesi ile birlikte devam etti. Bu araştırmanın odağında dijital oyunların sanat alanı ile kurduğu ilişkilerin belirlenmesi, sınıflandırılması ve kristalize edilmesi amacı yer almıştır. ‘Dijital oyun sanat mıdır, yoksa değil midir’ tartışmasının ötesinde bu ilişkinin nitelikleri irdelenmiştir. Dijial oyun medyasını sanat yapıtı veya deneyiminin bir parçası olarak kullanan sanatçılar; var olan bir dijital oyuna donanım ve/veya yazılım düzeyinde müdahale ederek dönüştüren / yapı-bozan ve etkileşimli veya etkileşimsiz ‘oyun sanatı’ üreten sanatçılar ve doğrudan ‘sanat oyunu’ üreten sanatçı/ tasarımcı veya kolektifler oyun ile sanat ilişkisinin üç farklı ayağı olarak bulgulanmıştır. Araştırma ‘sanatsal bir ifade aracı olan’ ve doğrudan ‘bir sanat formu olan’ dijital oyun yapıtlarını da birbirinden ayırarak dijital oyun eğer bir sanat ise bu sanatın dilini oluşturan estetik kategorilerin neler olabileceğini tartışmaya açmıştır.Keywords : Dijital, Oyun, Sanat, Etkileşimlilik, Medya