- Sanat ve Tasarım Dergisi
- Volume:11 Issue:1
- IN DEFENCE OF A GOOD COPY: A DISCUSSION ON CRAFT MAKING AND AUTHENTICITY
IN DEFENCE OF A GOOD COPY: A DISCUSSION ON CRAFT MAKING AND AUTHENTICITY
Authors : Seher UYSAL
Pages : 176-191
Doi:10.20488/sanattasarim.971645
View : 19 | Download : 6
Publication Date : 2021-07-09
Article Type : Research Paper
Abstract :1941 ve 1982 yılları arasında iki zanaatkar kardeş Tor ve Åke Carlsson, John Bauer resimlerinin ahşap rölyef kopyalarını yapmaya başladılar. John Bauer İsveç’te oldukça bilinen ve halk hikayelerini resimleyen bir illüstratör ve ressam olarak tanınır. Resimlediği hikayelerin çoğunda karanlık ormanlar, göller, troller, prensler ve cadılar gibi olağan dışı bazı karakterlere yer verilir. Bauer bugün tanınan ve resimlerinin telif haklarını korumak için elinden geldiğince çabalayan bir ressam olarak bilinse de, çalışmalarının ahşap kopyaları Bauer’in doğduğu Jönköping bölgesi sınırları içinde kalan Tranås şehrinde büyük bir olay haline gelir. İnsanlar Bauer resimlerini iyi tanırlar, Åke ve Tor Carlsson da kopya işler ürettiklerinin bilincindedirler ancak yine de işlerine kendi yorumlarını eklemeden duramazlar. Tasarımlarını yapıp oydukları Bauer kopyalarının arkasına meşhur imzalarını şöyle atarlar: “Fritt efter John Bauer insert ignore into journalissuearticles values(John Bauer’den serbest bir uyarlama);.” Ahşap kopyalar öyle popüler olur ki müzayedelerde satılır ve bugün hala pek çok insan bir kopya daha bulabilmenin peşindedir. Sanat objeleri değildirler ancak zanaatkarlık fikrini aşmış, sınırlarını başka bir yere çekmiştirler. “In Defence of a Good Copy insert ignore into journalissuearticles values(İyi kopyanın savunması);” adlı bu metin Bauer kopyalarının neden bu denli popüler olduğunu, kopya meselesinin farklı açılardan incelenmesini ve bir sanat nesnesi ya da andaç olarak niteliklerini sorgulamayı amaçlamaktadır.Keywords : Zanaat, Sanat, Kopya, Replika, Yorum