- Sanat ve Tasarım Dergisi
- Volume:14 Issue:2
- HAYVANLARIN SANAT NESNESİ OLARAK KULLANIMI: ‘HAZIR CANLI’NIN SANAT OLMA OLASILIĞI
HAYVANLARIN SANAT NESNESİ OLARAK KULLANIMI: ‘HAZIR CANLI’NIN SANAT OLMA OLASILIĞI
Authors : Beyza Göktepe, Cebrail Ötgün
Pages : 347-367
Doi:10.20488/sanattasarim.1602896
View : 42 | Download : 45
Publication Date : 2024-12-23
Article Type : Review Paper
Abstract :Modernden günümüze hazır nesneden her türlü performatif sanata, fiziki olarak algılanamayacak imgelere, canlı hayvan sergilerine kadar çok çeşitli sanat örnekleri deneyimlenmektedir. Bu araştırma, sanatçıların diğer canlılarla olan iş birliğinden doğan eserleri irdelerken, özellikle hayvan örneklerinden referansla sanatta canlı manipülasyonu ve canlı hayvan temsiliyetinin ahlaki, siyasi ve sanatla kurulabilecek bağlantılarından yola çıkmaktadır. İnsanın kendi dışındaki canlılar üzerindeki manipülasyonu, üretim ve tüketimdeki dengesizlik, insan ve doğa arasındaki derinleşen uyumsuzluk, sanata da eleştirel veya manipülasyon boyutlarıyla yansımaktadır. Canlıların sürekli birbirleriyle etkileşimde olduğu düşünülürse, sanatçının diğer canlılar dünyasından seçtikleri üzerinden yaptıkları ‘manipülasyon’, özellikle çağdaş sanatın tartışma konuları arasındadır. Araştırma kapsamında, birbirinden farklı bağlamlarla ortaya konulmuş canlı hayvanların dahil olduğu sanat eserleri ele alınmıştır. Konuşamayan bir türle iş birlikli sanatın olasılıkları, ‘eşitlik ilkesi’, hak odaklı ve ekoeleştirel bir bakışla incelenmiştir. Konu, insan dışındaki canlılara karşı ‘insan merkezci’ manipüle edilmiş dört örnek üzerinden tartışılmıştır. Öte yandan ekosistem tartışmaları kapsamında her canlıya faydacı ‘eşitlik ilkesi’ çerçevesinde yaklaşıldığı düşünülen bir örnek de konunun ikilemine katkı sunması amacıyla dahil edilmiştir.Keywords : İş birliği, Hayvan, Ekoloji, Sanat