Yeni Film Dili: Amatör Video “Yeni Açılımlar”
Authors : Kağan OLGUNTÜRK
Pages : 175-189
Doi:10.18603/sanatvetasarim.435657
View : 18 | Download : 6
Publication Date : 2018-06-22
Article Type : Research Paper
Abstract :Amatör sinemacılar neredeyse sinema icad edildiği günden bugüne profesyonel yapımlara benzeyen filmler üretmenin peşinde oldular. Günümüzde gelişmiş, sofistike cihazlar ve teknolojiler sayesinde artık amatör film yapımcıları neredeyse profesyonel yapımlara yakın kalitede film üretimi yapabilmektedirler. Eski tarihe kıyasla oldukça düşük bütçelere profesyonele yakın kalitede görüntü çekebilen kameralar artık rahatlıkla edinilebilmektedir. Ayrıca ev bilgisayarları sayesinde film kurgusu da aynı rahatlıkla gerçekleştirilebilmektedir. Elbette çekim ve kurgu aşamaları film üretimi açısından önemlidir. Ancak film üretildikten sonra izleyici ile buluşabilmesi yapımcı ve yönetmen için en azından filmin tamamlanması kadar önemlidir. Bu konuda da yeni teknolojiler amatör film yapımcılarına yardım sağlamaktadır. Özellikle son bir kaç yılda ortaya çıkan “Youtube” ve “Vimeo” benzeri video paylaşım siteleri üretilen film yada benzeri videoların izleyici tarafından takip edilebilmesine olanak tanımaktadır. Bu sayede hem film üretim bütçeleri azalmakta hem de tamamlanan filmler izleyici ile hiç bir aracıya ihtiyaç duymadan buluşabilmektedir. Amatör film üreticilerinin sayısı ve ürettikleri film adedi profesyonel yapımcıların ürettikleri yapım sayısının oldukça üzerinde olduğundan ve bu üreticilerin pek çoğu kompozisyon, kurgu kuramları, aydınlatma gibi temel film eğitiminden yoksun olduğu için farklı tür bir film dili ortaya çıkmıştır. Bu çok sayıdaki film ise izleyicide karşılığını bulmuş ve “Yeni Film Dili” ortaya çıkmıştır. Bu anlatımda bulunan düşük çözünürlüklü görüntüler, sarsıntılı kamera kullanımı yada devama önem vermeyen kurgu biçimi ilk başta izleyici için takip edilmesi zor bir durum ortaya koysa da zamanla izleyici bu dili benimsemiştir. Belki de tarihte ilk defa profesyonel film yapımcıları amatör görünen filmler üretmeye başlamışlardır. “Paranormal Activity”, “Cloverfield”, “District 9” gibi filmler bu tür için örneklenebilmektedirler. Bu dil aynı zamanda belgesel sinema için kullanılan kimi kamera kullanım tekniklerini de içermektedir. Anlık gelişen kimi durumlarda belgesel sinemacı da sarsntılı kamera kullanımına yada grenli görüntülere başvurabilmektedir. Bu yolla kurmaca, belgesel ayrımı da bu dil sayesinde birbirine karıştırılabilmektedir. Aslında kurmaca bir film olan “Apollo 18” filmi iyi bir örnek olarak kabul edilmektedir. Film’in araştırılma yapılmadığı sürece belgesel mi yoksa kurmaca mı olduğu anlaşılamamaktadır. Bu çalışma “Yeni Film Dilinin” belgesel türünde çekilmiş olan “Imposter” isimli filmin izleyicide nasıl olup da kurmaca etkisi bırakabildiğini; ayrıca genel olarak vizyona girmeyen belgesel türü filmlerin “Yeni Film Dili” sayesinde vizyon filmleri ile nasıl boy ölçüşebildiğini tartışmaktadır.Keywords : Yeni Film Dili, Video Sanatı, Belgesel Sinema