- Sanat ve Tasarım Dergisi
- Issue:29
- Max Ernst’ün 1921-1936 Yıllari Arası Sürrealist Eserlerinde Yapı-Bozum (Çözüm, Söküm) Varlığının...
Max Ernst’ün 1921-1936 Yıllari Arası Sürrealist Eserlerinde Yapı-Bozum (Çözüm, Söküm) Varlığının Araştırılması
Authors : Pınar KAYA, Tolga ŞENOL
Pages : 219-233
Doi:10.18603/sanatvetasarim.1137930
View : 19 | Download : 7
Publication Date : 2022-06-29
Article Type : Research Paper
Abstract :Bu çalışma; Max Ernst’ün gerçeküstü eser örneklerinin yapıbozum ile ilişkisini biçim, anlam ve söylem bakımından yorumlamayı ve tartışmayı amaçlamıştır. Bu bağlamda çalışma, hermeneutic desenine göre yürütülmüştür. 1921-1936 arası yıllara tarihlenen Max Ernst’e ait Kutsal Konuşma, Celebes, Pieta veya Geceleri Devrim, Doğa Tarihinden, Loplop Çiçek Sunuyor ya da İnsansı Figür ve Deniz Kabuğu Çiçek, Orman ve Güneş, Çimlerin Üzerinde Çimen isimli yedi gerçeküstü eser, çalışma grubunu oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak doküman yöntemi kullanılmış, veriler kavram analiz ve eser inceleme yöntemleri ile çalışılmıştır. Ernst’ün ilgili eserlerindeki başkalaşma olarak ifade edebileceğimiz değişim sonrası anlam ve görünüm, doğru bilinenle yer değiştirerek farklı bir boyuta taşınmıştır. Biçim ve anlamın değişkenliği ile beraber uyguladığı disiplinler arası yapıbozumcu yaklaşımı, kavramsal sanatla birlikte gelen postmodern yaklaşımların ilk örneklerinin olduğunu düşündürmüştür. Biçimleri kendi içerisinde farklı anlamlara gelecek şekilde izleyiciye yeniden okutmasıyla sanatçının gerçeküstü eserlerinde yapıbozum yaklaşımının var olduğu sonucuna varılmıştır.Keywords : Max Ernst, Gerçeküstücülük, Yapıbozum, Jack Derrida, Yorumlama