- Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi
- Issue:36
- KARAGÖZ VE HACİVAT: BAŞKALDIRI VE İTAATİN YANSIMALARI
KARAGÖZ VE HACİVAT: BAŞKALDIRI VE İTAATİN YANSIMALARI
Authors : Onur AYKAÇ
Pages : 611-618
Doi:10.21497/sefad.285511
View : 14 | Download : 8
Publication Date : 2016-12-22
Article Type : Other Papers
Abstract :Bu yazı, James Smith’in Asian Theatre Journal ’da 2004 yılında yayımladığı “Karagöz and Hacivat: Projections of Subversion and Conformance” adlı makalesinin tercümesidir. Smith, İslam dünyasında tiyatro temsillerinin tarihini kısaca anlattıktan sonra, sözü Türklerde karagöz, Yunanlarda karagiozis adıyla bilinen gölge oyunları na getirir. Bu oyunlara dair kısa tanıtıcı bilgiler verdikten sonra, Peter Burke’ün Popular Culture in Early Modern Europe insert ignore into journalissuearticles values(Erken Modern Avrupa’da Popüler Kültür); adlı eserinde hemen her karnavalda görüldüğünü söylediği “yemek, cinsellik ve şiddet” unsurlarına karagöz oyunlarından örnekler verir. Akabinde, gölge oyununu Mikhail Bakhtin’in dinsel eğlence teorisi çerçevesinde inceler. Bilhassa, sözü edilen teoride yer alan “bir maskaraya taç giydirilip kral yapılması ve karnavalın sonunda sahte kralın tahttan indirilmesi hadisesi” ile “Hacivat tarafından önemli bir mevkie getirildikten sonra çevresindekileri alt etmeye çalışan ve sonunda bütün gücü elinden alınan Karagöz’ün durumu” arasında ciddi bir benzerlik olduğu kanısına varır. Son aşamada, gölge oyununun, ezilen toplum kitlesinin özkimliğini yeniden oluşturmadaki rolüne değinerek, meseleyi Türk ve Yunan halkları üzerinden örneklendirir. Bu yazı, hem Batılı eğlence kuramlarının karagöz ve karagiozis oyunlarına uygulanmış olması, hem de bu oyunların yeni bir özkimlik oluşturmada nasıl bir görev üstlendiğini göstermesi bakımından önemlidir.Keywords : Gölge oyunu, Batılı eğlence kuramları, özkimlik yaratma