- sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi
- Volume:9 Issue:2
- KENT VE ANTİ-GÖSTERİ: İSTANBUL’UN SİNE-MASAL İMGELERİ
KENT VE ANTİ-GÖSTERİ: İSTANBUL’UN SİNE-MASAL İMGELERİ
Authors : Evinç DOĞAN, Evren DOĞAN
Pages : 111-130
Doi:10.32001/sinecine.471853
View : 14 | Download : 9
Publication Date : 2018-10-19
Article Type : Research Paper
Abstract :Bu makale, Guy Debord’un Gösteri Toplumu başlıklı eserinden yola çıkarak kent imgesini gösteri kavramı üzerine inşa etmeye ve İstanbul imgesinin Türk sineması örneklerinde nasıl temsil edildiğini keşfetmeye çalışmaktadır. Metnin bölümleri, kent imgesini merkez alarak Italo Calvino’nun Görünmez Kentler isimli kitabındaki bölümlerin adları üzerinden tematik olarak kurgulanmıştır. İlk bölüm, Kentler ve Arzu , gösteri tanımının içindeki düşlerden ve arzulardan bahsetmektedir. Arzu kavramı, meta fetişizminden yola çıkarak tüketim alışkanlıkları ve tüketilmiş kent hayatı ile ilişkilendirilmektedir. İkinci bölüm, Kentler ve Göstergeler , mekân üretimini göstergeler zinciri ile açıklamaya çalışır. Üçüncü ve son bölüm olan Kentler ve Gözler ise masalsı anlatım ve düşsel imgelerin yerini alan suçun kol gezdiği karanlık arka sokakları, acımasız hayat koşullarını ve kent imgesinin çöküşünü betimlemektedir. Bu üç tematik kategori paralelinde ilerleyen kurgusal yapıda, Türk sinemasından seçilen üç örnek film, Eşkıya insert ignore into journalissuearticles values(Yavuz Turgul, 1996);, Ağır Roman insert ignore into journalissuearticles values(Mustafa Altıoklar, 1997); ve Anlat İstanbul insert ignore into journalissuearticles values(Kudret Sabancı, Ümit Ünal, Ömür Atay, Selim Demirdelen, Yücel Yolcu, 2004); sundukları farklı temsil biçimleriyle kent imgesinin barındırdığı anlamları ortaya koymaktadır.Keywords : İstanbul, anti gösteri, gösteri toplumu, kent imgesi, Türk sineması, sine masal imgeler