BİR UYARLAMA ÖRNEĞİ OLARAK YERALTI FİLMİ
Authors : Eren YÜKSEL
Pages : 39-59
Doi:10.32001/sinecine.536704
View : 19 | Download : 8
Publication Date : 2019-03-14
Article Type : Research Paper
Abstract :Bu çalı ş mada Dostoyevski’nin Yeraltından Notlar insert ignore into journalissuearticles values(2012/1864); adlı kitabından uyarlanan Yeraltı filmi insert ignore into journalissuearticles values(Zeki Demirkubuz, 2012);, uyarlamanın kaynak metnin aslına ya da ruhuna uygun olmasını temel alan sadakat ya da ihanet gibi her türlü özcü söylemin ötesinde, iki farklı ifade aracı arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları dikkate almaya olanak sa ğ layan Bakhtin’in kronotop, diyalojizm, karnaval gibi kavramlarından yararlanılarak analiz edilmektedir. Ayrıca çalı ş mada romanın filme aktarılması sırasında tercih edilen anlatısal, tematik ve sinematografik unsurlar de ğ erlendirilmekte ve uyarlamanın toplumsal ve siyasal ba ğ lamla nasıl bir ili ş ki kurdu ğ u ortaya konulmaya çalı ş ılmaktadır. Çalı ş manın amacı, Demirkubuz’un toplumsal bir hiciv metni olan ve hem aydınlanma de ğ erlerine, hem döneminin sınıfsal açıdan katmanla ş mı ş toplumuna, hem de topluma yabancıla ş an bireye ele ş tiriler sunan romanı filme aktarırken anlatısal, tematik ve sinematografik tercihleriyle ne tür bir söylem ortaya koydu ğ unu ara ş tırmak ve filmde farklıla ş an unsurların toplumsal iktidar ili ş kileri, ahlaki otorite ve toplum-birey ili ş kisi bakımından ne anlam ifade etti ğ ini de ğ erlendirmektir.Keywords : Yeraltı, Bakhtin, uyarlama, metinlerarasılık, diyalojizm, kronotop