- sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi
- Volume:7 Issue:1
- BİR MEDYALARARASILIK KATEGORİSİ OLARAK MEDYA DEĞİŞİMİ: GÖLGESİZLER ROMANINDAKİ ÜST KURMACA DÜZLEMİNİ...
BİR MEDYALARARASILIK KATEGORİSİ OLARAK MEDYA DEĞİŞİMİ: GÖLGESİZLER ROMANINDAKİ ÜST KURMACA DÜZLEMİNİN FİLME AKTARIMI
Authors : Cemal SAKALLI, Asuman AKEMOĞLU
Pages : 63-81
Doi:10.32001/sinecine.537118
View : 15 | Download : 7
Publication Date : 2019-03-13
Article Type : Research Paper
Abstract :Son yıllarda sanat, bilim ve teknolojinin etkile ş imine dayanan i ş lerin üretilmesi; yeni medyanın sanatın ortamı veya malzemesi olarak kullanılması; geleneksel olarak sınıflandırılmı ş sanat disiplinleri ile tüm bunlar arasındaki kar ş ılıklı ili ş kiler günümüz sanatının medyalararası biçimleni ş inin göstergelerindendir. Bu durum medyalararasılık kavramının do ğ masına ve medyalararası çalı ş maların artmasına da zemin hazırlamı ş tır. Bu çalı ş mada “medyalararasılık” ve onun alt kategorisi olan “medya de ğ i ş imi” kavramları tartı ş ılmı ş , Hasan Ali Topta ş ’ın Gölgesizler romanıyla sinemaya uyarlanan Gölgesizler insert ignore into journalissuearticles values(Ümit Ünal, 2009); filmi bu ba ğ lamda ele alınmı ş tır. Topta ş ’ın Gölgesizler romanı zihinsel-imgesel bir kurgunun ürünüdür. Romanın zihinsel- imgesel kurguyla olu ş turulan bir anlatı oldu ğ u, romanda üst kurmaca tekni ğ iyle belirginle ş tirilmi ş tir. Bu çalı ş mada Gölgesizler ’in üst kurmaca düzleminin sinemada görüntüye dönü ş türülmesi, sinemanın ifade araçlarıyla anlatılması “medya de ğ i ş imi” çerçevesinde incelenmi ş tir. İ ncelemede romanın üst kurmaca düzleminin öncelikle yazarın filme dâhil edilmesi, genel olarak ise montaj, aksesuar kullanımı, ses köprüleri, yakın plan, açı-kar ş ı açı çekimleri gibi sinemaya özgü anlatım olanakları do ğ rultusunda filme aktarıldı ğ ı, bu durumun ise medya de ğ i ş imi kavramına denk geldi ğ i görülmü ş tür.Keywords : Medyalararasılık, medya değişimi, edebiyat uyarlamaları, Gölgesizler romanı, Gölgesizler filmi