HAFIZA MEKÂNIN ÖLÜ ZAMAN SIZINTISI: MUSTANG
Authors : Yıldız Derya BİRİNCİOĞLU
Pages : 95-122
Doi:10.32001/sinecine.537789
View : 16 | Download : 8
Publication Date : 2019-03-15
Article Type : Research Paper
Abstract :Deniz Gamze Ergüven’in “En İ yi Yabancı Film” dalında 88. Akademi Ödülleri’ne Fransa’dan aday olarak gösterilen Mustang insert ignore into journalissuearticles values(2015); filmi, Türkiye’deki geleneksel kadın-erkek rollerini, kadın-erkek arasındaki güç ve iktidar ili ş kisini ele alır. Mustang bu girift ili ş kiyi ta ş rada ya ş ayan yetim be ş karde ş in oynadı ğ ı bir oyunun çevredekiler tarafından farklı yorumlanması sonucu de ğ i ş en hayatlarını ve özgürlük mücadelelerini konu edinerek sunar. Film, anlatısında hafıza mekân olarak kullandı ğ ı ta ş rayla toplumsal cinsiyet rollerine dair derin sorgulamalar içerirken kullandı ğ ı zamansal izleklerle siyasal iktidarın bu söylemlerine dair ele ş tirel bir bakı ş açısı sunar. Çalı ş mada Mustang filminde zaman-mekân ili ş kisinin nasıl kuruldu ğ una, zamansal ve mekânsal göstergelerin hangi ba ğ lamda ve nasıl kullanıldıklarına, filmin zamansal ve mekânsal göstergeleri kullanarak kolektif ya da bireysel belle ğ i nasıl yeniden üretti ğ ine, kullanılan imgelerin Mustang filmi özelinde ayırt edici yanlarının neler oldu ğ una dair bir bakı ş açısı ortaya koymak amaçlanır. Bu çalı ş mada Mustang filminin sahip oldu ğ u döngü, Gilles Deleuze’ün “hareket imge”, “zaman imge” ve Daniel Frampton’ın “film-zihin” kavramlarından yararlanılarak çözümlenir.Keywords : Zaman imge, hareket imge, film zihin, hafıza mekân, ölü zaman