- sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi
- Volume:5 Issue:2
- 21. YÜZYIL FİLM KURAMI TARTIŞMALARINDA FİLM FELSEFE İLİŞKİSİNE DAİR İKİ TEZ: SİNEMATİK FELSEFE Mİ FE...
21. YÜZYIL FİLM KURAMI TARTIŞMALARINDA FİLM FELSEFE İLİŞKİSİNE DAİR İKİ TEZ: SİNEMATİK FELSEFE Mİ FELSEFİ SİNEMA MI?
Authors : Sevcan GÜĞÜMCÜ
Pages : 61-82
Doi:10.32001/sinecine.540761
View : 12 | Download : 7
Publication Date : 2019-03-25
Article Type : Research Paper
Abstract :Bu makalede felsefe olarak film ve felsefi bir araç olarak film olmak üzere iki tez irdele- necektir. Burada amaç, film kuramlarının temel sorusunu oluşturan aygıtın özü, sinematik imge, gerçeklik, sanallık, sinematik temsil ve ifade meselelerinin 21. yüzyıl film kuramı tartışmalarında hangi bağlamlarda ele alındığının bu iki tez aracılığıyla araştırılmasıdır. Makalede ilk olarak, sinematik imgenin, düşünsel durumlarla ve farklı algısal süreçlerle girdiği ilişki, felsefe olarak film savunucularından Daniel Frampton’un sinemayı anlamada radikal bir yol olarak ortaya koyduğu Filmosophy insert ignore into journalissuearticles values(2006); adlı kitabıyla tartışılacaktır. Frampton’un yanı sıra Stephen Mulhall’un On Film ’de insert ignore into journalissuearticles values(2002); ortaya koyduğu eylem halinde felsefe kavramının, otonom imgelerin varlığına dair işaret ettiği noktalar irdelenirken bu kavramın, sinemada saf imgenin mümkünlüğünü sorgulamada eksik bıraktığı noktalar gözden geçirilecektir. Öte yandan Paisley Livingston, Thomas E. Wartenberg, David Davies ve Tom McClelland gibi felsefe olarak film fikrine şüpheyle yaklaşan analitik film kuramcılarının yaklaşımlarında biçim kazanan felsefi bir araç olarak film tezi ele alınacak ve bu yaklaşımların sinema-felsefe ilişkisine dair yapılagelmiş tartışmaların üstünü naif bir bakış açısıyla örtmesi eleştirilecektir.Keywords : Felsefe olarak film, film felsefesi, film varlık, film dünya