- sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi
- Volume:13 Issue:2
- TÜRK KORKU SİNEMASINDA MUHAFAZAKÂR İZLEKLER
TÜRK KORKU SİNEMASINDA MUHAFAZAKÂR İZLEKLER
Authors : Selin ÇELİK
Pages : 319-361
Doi:10.32001/sinecine.1097404
View : 13 | Download : 8
Publication Date : 2022-10-12
Article Type : Research Paper
Abstract :Bu çalışmanın çıkış noktası, filmlerin de tıpkı diğer sanatsal ürünler gibi yer aldığı toplumsal yapıdan ayrı değerlendirilemeyeceği, hatta tarihsel açıdan siyasal eğilimlere dair bir anlamda eleştirel metinler olarak görülebileceğidir. Bu doğrultuda Türkiye’de 2000 sonrası muhafazakâr anlayışın ve bu ideolojinin işaretlerinin, aynı dönemde niceliksel olarak artan korku filmlerinde izi sürülmüş ve bu filmlerde muhafazakârlığın nasıl kurulduğu incelenmiştir. Bu çerçevede çözümlenecek filmler Orhan Oğuz’a ait Büyü insert ignore into journalissuearticles values(2004);, Hasan Karacadağ’a ait Semum insert ignore into journalissuearticles values(2008);, Ümit Ünal’a ait Ses insert ignore into journalissuearticles values(2010);, Özgür Bakar’a ait Azazil: Düğüm insert ignore into journalissuearticles values(2014); ve Murat Toktamışoğlu’na ait Üç Harfliler 2: Hablis insert ignore into journalissuearticles values(2015); filmleridir. Muhafazakâr temaları desteklediği veya muhalif yönlerden inşa ettiği için seçilen bu filmlerde muhafazakârlığın nasıl kurulduğu eleştirel Marksist bir bakış açısıyla, Türkiye’de 2000 sonrası dinsel ve hegemonik yönü öne çıkan muhafazakâr ideolojinin özgül konumunu imleyen motif ve izleklerin niteliği doğrultusunda araştırılmıştır. Analiz sonucunda, patriarkal aile, gelenek, otorite, din gibi muhafazakâr motiflerin, seçilen filmlerde “din-inanç-bilim karşıtlığı”, “insan doğasının kusurluluğu ve kötücüllüğü”, “insan aklına güvensizlik” ile “gelenek ve otoritenin kaynağı olarak din” başlıkları altında toplanabilecek izlekler eşliğinde hegemonik ve karşı-hegemonik söylemleri kuracak şekilde inşa edildiği gözlemlenmiştir. Çalışmanın anlamlı bulgularından biri, dinsel tonun bu filmlerde değişerek, yenilenerek ve sınanarak, söylemlerin yoğunluğu ile niteliğini farklılaştıracak ve hegemonik mücadele zemininin dinamikliğini imleyecek biçimde anlatıya eklemlenmiş olmasıdır.Keywords : Türk korku sineması, korku filmleri, din, muhafazakârlık, ideoloji, hegemonya