- SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi
- Volume:19 Issue:4
- ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN OYUN VE FİZİKSEL AKTİVİTE KAVRAMLARINA YÖNELİK METAFORİK ALGILARININ İNCEL...
ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN OYUN VE FİZİKSEL AKTİVİTE KAVRAMLARINA YÖNELİK METAFORİK ALGILARININ İNCELENMESİ
Authors : Hacer Özge BAYDAR ARICAN
Pages : 170-183
Doi:10.33689/spormetre.945404
View : 10 | Download : 6
Publication Date : 2021-12-30
Article Type : Research Paper
Abstract :Bu araştırmanın amacı, Gazi Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin oyun ve fiziksel aktivite kavramlarına ilişkin algılarını metafor analizi yoluyla incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde spor bilimleri fakültesinde öğrenim gören 65 kız ve 47 erkek toplam 112 öğrenci oluşturmuştur. Öğrencilerin oyun ve fiziksel aktivite kavramlarına ilişkin algılarını ortaya koymak amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan metafor analiz formu ile araştırma verileri elde edilmiştir. Bu form aracılığıyla öğrencilerden “Fiziksel aktivite … gibidir; benzer. Çünkü …”, “Oyun…gibidir/benzer. Çünkü …” ifadelerini tamamlamaları istenmiştir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji insert ignore into journalissuearticles values(olgu bilim); yönteminden faydalanılmış ve veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Verilerin analiziyle spor bilimleri fakültesinde öğrenim gören katılımcılardan elde edilen “oyun” kavramı metafor kategorileri sırasıyla eğitim-öğretim aracı insert ignore into journalissuearticles values(17);, duygusal alan insert ignore into journalissuearticles values(15);, sağlık kaynağı insert ignore into journalissuearticles values(11);, ihtiyaç insert ignore into journalissuearticles values(11);, rahatlama/gevşeme insert ignore into journalissuearticles values(9);, eğlence insert ignore into journalissuearticles values(8);, sosyal iletişim/etkileşim insert ignore into journalissuearticles values(5);, sanatsal faaliyet insert ignore into journalissuearticles values(4);, dijital insert ignore into journalissuearticles values(4);, teknoloji insert ignore into journalissuearticles values(4);, hareketli/eğitsel insert ignore into journalissuearticles values(3); kategorisidir. “Fiziksel aktivite” kavramına yönelik ortaya çıkan metafor kategorileri ise, ihtiyaç insert ignore into journalissuearticles values(17);, yaşam kaynağı insert ignore into journalissuearticles values(13);, duygular insert ignore into journalissuearticles values(12);, eğlence insert ignore into journalissuearticles values(9);, sağlık kaynağı insert ignore into journalissuearticles values(8);, rahatlama insert ignore into journalissuearticles values(7);, sosyal çevre insert ignore into journalissuearticles values(6);, eğitici/faydalı insert ignore into journalissuearticles values(4);, sosyal iletişim/etkileşim insert ignore into journalissuearticles values(3);, değer insert ignore into journalissuearticles values(2); kategorileridir. Sonuç olarak, öğrencilerin oyun ve fiziksel aktivite kavramlarına yönelik metaforik algıları incelendiğinde; öğrencilerin “oyun” kavramına ilişkin çoğunlukla eğitim- öğretim aracı, fiziksel aktivite” kavramına yönelik ise ihtiyaç kaynağı kategorisine ulaşılmıştır. Ek olarak “oyun” kavramına ilişkin oluşturulan dijital ve teknoloji kategorilerine ilişkin ortaya çıkan metaforlar da teknolojinin ilerlemesiyle kavramsal olarak oyunun genişlemesini ifade etmektedir.Keywords : Fiziksel aktivite, oyun, üniversite öğrencisi, algı, metafor