- STAR Sanat ve Tasarım Araştırmaları Dergisi
- Volume:1 Issue:1
- -Saha (Yakut) Türkleri Özelinde- Melez / Hibrit Türk Çalgıları
-Saha (Yakut) Türkleri Özelinde- Melez / Hibrit Türk Çalgıları
Authors : Feyzan GÖHER
Pages : 2-13
View : 27 | Download : 9
Publication Date : 2020-12-29
Article Type : Research Paper
Abstract :İki farklı çalgı formunun bir gövdede birleştirilmesi esasına dayalı müzik aletleri, hibrit/melez enstrümanlar olarak tanımlanır. Melez çalgıların pek çoğu deneme amacıyla oluşturulmuştur ve kullanım zorluğu nedeniyle yaygınlık kazanmamışlardır. Betimsel karakterli bu çalışmada ise farklı ses üretim biçimlerinin ve dolayısıyla farklı çalgı grubu özelliklerinin aynı enstrümanda varlığı da melez bir görünüm olarak değerlendirilmiş ve geleneksel Saha çalgıları içinde ses üretimi açısından hibrit özellikler sergileyen sıradışı enstrümanlara değinilmiştir. Hem aerofon hem de membranafon grubuna dâhil olan tıal duoraan / dorgoon dungur isimli rüzgâr sireni ile duoraannıt adlı rüzgâr tüneli, günümüzde kullanılmayan ancak varlıklarını kaynak kişiler doğrultunda takip edebildiğimiz melez çalgılardır. Davul kırıımpa ise hem kordofon hem de membranafon gruplarına dâhil olan sıra dışı bir çalgıdır. Çalgı, günümüzde geleneksel Saha müziğinde yer almaktadır. Diğer pek çok hibrit çalgının aksine, sonradan iki farklı enstrümanın bir araya getirilmesi ile değil, ilk yapımlarından itibaren iki farklı ses üretim yoluna sahip oluşları; geleneksel müzikte kullanılmış ve/veya kullanılmakta olmaları, hibrit/melez Saha çalgılarını müzik kültürü ve organoloji açısından çok önemli bir noktaya koymaktadır.Keywords : Sibirya Türk Müziği, Saha Yeri Yakutistan, Çalgıları, Hibrit Çalgılar, Melez Çalgılar, Organoloji