- Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi
- Volume:7 Issue:2
- DÂRÜ’L-ELHÂN KÜLLİYÂTI’NDAKİ ANADOLU HALK ŞARKILARINDA KADİM MAKÂM VE TERKİB VARLIĞI ÖRNEKLEMİ NÜHÜF...
DÂRÜ’L-ELHÂN KÜLLİYÂTI’NDAKİ ANADOLU HALK ŞARKILARINDA KADİM MAKÂM VE TERKİB VARLIĞI ÖRNEKLEMİ NÜHÜFT-Î KADİM
Authors : Gökhan ALGAN
Pages : 453-463
Doi:10.30692/sisad.1275182
View : 25 | Download : 33
Publication Date : 2023-07-31
Article Type : Research Paper
Abstract :Cumhuriyet rejimi dönemine geçiş sürecinde kurulan Dârü’l-Elhân insert ignore into journalissuearticles values(1917);, Türk Müziği tarihinde 20. yüzyılın başlarında notaya alım çalışmalarının en önemlilerinden birini gerçekleştirmiştir. Bunun yanında transkripsiyon çalışmalarının resmi olarak kayıt altına alındığı ilk kurumdur. Heyetin gerçekleştirdiği eğitim-öğretim faaliyetlerinde Tarihi Türk Müziği eserlerine yapılan sınıflandırma, notalama ve tespit çalışmalarının yanı sıra Türk müziğinin gelecek kuşaklara aktarılması görevini ifa etmek üzere önemli derleme ve yayım faaliyetlerinde de bulunulmuştur. Anadolu’ya yapılan derleme gezileri ile Anadolu Halk Şarkıları, Dârü’l-Elhân kapsamında derlenerek notaya alınmış ve Dârü’l-Elhân Nota Külliyatı Anadolu Halk Şarkıları adı altında 7 adet defter olarak yayınlanmıştır. Bu faaliyetler içerisinde Anadolu Halk Şarkıları’nın ilk olarak derlenmesi ve yayımlanması bu kurum eliyle olmuştur. Bu kapsamda çalışmanın amacı Dârü’l-Elhân heyeti tarafından Anadolu’ya yapılan derleme gezileri sırasında Dârü’l-Elhân Külliyâtı’nda 7 defter halinde kaydedilen eserler arasında Nühüft-i Kadim ezgisine uygun olanları ortaya çıkarmaktır. Çalışmada Abdülbâki Nâsır Dede ve Kantemiroğlu’na ait Nühüft-i Kadim tanımları esas alınmış ve notalar bilgisayar ortamına aktarılırken Arel-Ezgi’ye ait değiştirici işaretler kullanılmıştır.Keywords : Dâr\`ül Elhan, Anadolu Halk Şarkıları, Nühüft î Kadim, Derleme