- Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi
- Issue:45
- Mahpus Öğrencilerin Benlik Sunumları: Dramaturjik İlkeler, Damga ve Total Kurum
Mahpus Öğrencilerin Benlik Sunumları: Dramaturjik İlkeler, Damga ve Total Kurum
Authors : Hasan Hüseyin AYGÜL, Gökçe ÇELİK, Alara Fulya ŞENSOY
Pages : 186-204
View : 11 | Download : 10
Publication Date : 2018-12-28
Article Type : Research Paper
Abstract :Türkiye’de hükümlü bireylerin yararlanabildiği ve genel itibariyle cezaevi/ceza infaz kurumu eğitim hizmetleri olarak ifade edilen çeşitli eğitim programları insert ignore into journalissuearticles values(temel eğitim, yaygın eğitim, uzaktan eğitim, mesleki eğitim ve kütüphane destek hizmetleri gibi); bulunmaktadır. Bu eğitim imkânlarından biri de herhangi bir yükseköğretim kurumuna devam ederken tutuklanan veya hüküm giyen öğrencilerin veya cezaevindeyken üniversite sınavını kazanan kişilerin insert ignore into journalissuearticles values(sadece açık ceza infaz kurumlarındaki hükümlülerin); yararlanabildiği örgün yükseköğretim programıdır. Birtakım kıstaslara bağlı olarak eğitim hakkı çerçevesinde mahpus öğrenciler eğitim-öğretim dönemi boyunca haftalık ders programlarına istinaden üniversiteye gidebilmekte ve sonrasında tekrar cezaevine dönmektedir. Bu çalışma birbirinden oldukça farklı iki kurumsal kimliğin taşıyıcısı olan mahpus öğrencilerin benlik sunumlarını konu edinmektedir. Hapishane duvarlarını aşan bir benliğin tasvirini yaparken yabancı, öteki, dışlanmış ve marjinalleştirilmiş insert ignore into journalissuearticles values(damgalanmış); bir bireyin hem hapishanedeki insert ignore into journalissuearticles values(total kurum); hem de üniversitedeki benlik sunumlarının aktarılması amaçlanmış ve bu amaç doğrultusunda mahpus öğrencilerin insert ignore into journalissuearticles values(i); gündelik yaşamlarındaki yapıp etmelerine, insert ignore into journalissuearticles values(ii); kendini diğerlerine nasıl açtığına, insert ignore into journalissuearticles values(iii); başkalarının kendisi hakkındaki izlenimlerini nasıl yönlendirdiğine ve denetlediğine, insert ignore into journalissuearticles values(iv); performansını izleyicilere sunarken neleri yaptığına ve/veya yapmadığına odaklanılmıştır. Bu kapsamda Antalya E Tipi Açık Cezaevinde bulunan ve örgün yükseköğretim hakkından yararlanan 8 kişiyle derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler “dramaturjik ilkeler”, “total kurum” ve “damga” teorileri çerçevesinde yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda mahpus öğrencilerin gündelik yaşamdaki benlik sunumlarının kurumsal dünyalara insert ignore into journalissuearticles values(hapishane ve üniversite); ve kurumsal kimliklere bağlı olarak insert ignore into journalissuearticles values(suçlu ve öğrenci); değiştiği ayrıca örgün eğitim vasıtasıyla bireylerin benliklerini yeniden kurgulayabildikleri veya kurum öncesi benliğe geri dönüş yapıtlıkları belirlenmiştir.Keywords : Benlik, Damga, Dramaturji, Mahpus Öğrenci, Total Kurum