- Tokat İlmiyat Dergisi
- Volume:12 Issue:2
- Belagat ve Fıkıh Usulünün Dini Söylemi Güncellemeye Muhtemel Katkıları
Belagat ve Fıkıh Usulünün Dini Söylemi Güncellemeye Muhtemel Katkıları
Authors : Yusuf Temel
Pages : 450-465
Doi:10.51450/ilmiyat.1526239
View : 48 | Download : 96
Publication Date : 2024-12-31
Article Type : Research Paper
Abstract :İslam’ın ilk dönemlerinde dini pratikler üzerine yapılan tartışmalar zamanla teorik temellere kaymış, alimler naslardan hüküm çıkarmanın yöntemini ve teorik temellerini tartışmaya başlamışlardır. Fıkıh usulü bu tartışmaların yekunudur. Ehli reyin ve özellikle Ebu Hanife’nin birçok meselede cumhura muhalefet etmesi ve yorumlarının toplumda bir şekilde kabul görmesi rakiplerini kendi teorik temellerini izah etmek zorunda bırakmış ve fıkıh usulünde telif bu şekilde başlamıştır. Derli toplu ilk reaksiyon İmam Şafii’nin er-Risale’sidir. Fıkıh usulüne kayda değer son katkıyı ve revizyonu Gırnatalı Ebu İshak eş-Şâtıbî yapmıştır. Önceki usûlcüler lafızdan manaya geçiş yollarını ve kurallarını tartışırken Şâtıbî maksat ve maslahatı merkeze alıp nasların hüküm ifade yollarından ziyade bütüncül ve pratik sonuçlarına odaklanmıştır. Fıkıh usulü geçmişi anlamak için inşa edilirken belagat ilmi geçmişle sınırlı olmayan Kur’an mucizesini ararken doğmuştur. Muhaliflere meydan okuyan Kur’an’ın hangi yönüyle mucize olduğu, muhatapları nazire yapmaktan alıkoyan şeyin ne olduğu kelamî ve dilsel boyutları olan geniş bir tartışma konusudur. Kur’an’ın yaratılmış sesler ve lafızlardan ibaret olduğunu savunan Mutezile alimleri bu soruyu sarfe olarak cevaplamıştır. Kur’an’ın bilinen bir icazı olmadığı veya icazının bilinemeyeceği anlamına gelen sarfe görüşüne reddiye olarak geliştirilen nazım teorisi ise esasında sarfecilerin bilinemez dedikleri meçhulü açıklama denemesidir. Sekkâkî’nin daha sonra zevk olarak isimlendirdiği bu meçhulün ölçütlerini ortaya koyma çalışmalarının yekununa belagat ilmi demek mümkündür. Eş’arilerin mana merkezli ezeli kelamullah yaklaşımı ile tamamen uyuşan nazım teorisine göre sınırlı lafızlardan insanı aciz bırakan, çok yönlü, çok katmanlı, sınırsız manalara ulaşmanın yolu nahivle şekillenen muhtemel anlam örüntülerini bilmektir. Bu ihtimal ve alternatifleri bilmek dini söylemi güncelleyip güçlendirmek için çok zengin bir kaynak olduğu gibi savunulan dini söylemin hayatla buluşturulması ayrıca usul bilgisi ve tecrübesi gerektirir. Bu yönüyle belagat ve fıkıh usulü hala güncelliğini korumaktadır. Bu makalenin hedefi fıkıh usulü ve belagat ilimlerini işlevsellikleri ve dini söylem üretmeye muhtemel katkıları açısından karşılaştırmaktır.Keywords : Belagat, Fıkıh Usulü, Kuran’ın İcazı, İlimlerin Tasnifi