- Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi
- Issue:14
- Hz. Mûsâ’ya Verilen Levhalar: Kitâb-ı Mukaddes ile Kur’an-ı Kerim Arasında Bir Karşılaştırma...
Hz. Mûsâ’ya Verilen Levhalar: Kitâb-ı Mukaddes ile Kur’an-ı Kerim Arasında Bir Karşılaştırma
Authors : Mehmet Selim AYDAY
Pages : 191-211
Doi:10.53112/tudear.1178734
View : 11 | Download : 5
Publication Date : 2022-12-27
Article Type : Research Paper
Abstract :Allah, insanı yarattıktan sonra onu başı boş bırakmamış, doğru yolu bulabilmesi için onu vahiy ile yönlendirmiş ve bunun için de kullarının içinden seçtiği bazı kişileri bu vahyi tebliğ ile görevlendirmiştir. Kur’an’da adı geçen peygamberlerin tamamına vahyedildiği ifade edilmiş olmakla birlikte, sınırlı sayıda peygambere kitap, furkân, suhuf, hüküm, hikmet vb. verildiği şeklinde ayrıntılara rastlanmaktadır. Kur’an’da adı en çok anılan peygamber Hz. Mûsâ’dır. Onun Firavun ile mücadelesinin yanında, pek çok kere Allah ile ahidlerini bozan kavmi ile mücadelesinden de bahsedilmektedir. Çeşitli âyetlerde Hz. Mûsâ’ya Kitap, Furkan, Suhûf ve Levhalar’ın verildiği ifade edilmektedir. Her biri ile ilgili farklı farklı yorumlar yapılmış olsa da bu araştırmada sadece Levhalar konusu ele alınmıştır. Âyetlerin lafzında levhaların keyfiyetine ve yazılma işinin nasıl olduğuna dair ayrıntılı açıklamalar yer almamaktadır. Bunun yanı sıra toplam üç âyette geçen Levhalar ifadesi ile neyin kastedildiği, bu levhaların hangi maddeden yapıldığı, Hz. Mûsâ’nın Kutsal olan bu levhaları yere atması, Levhaların kırılıp kırılmadığı, Levhaların nerede saklandığı, Levhaların içeriği vb. konular araştırılmayı hakketmektedir. Tevrat metninde taş tabletler şeklinde ifade edilen levhalar konusu Kitâb-ı Mukaddes’te biraz daha ayrıntılı yer almaktadır. Kur’an’da ise Hz. Mûsâ’ya levhaların verildiği, Hz. Mûsâ’nın kavminin buzağıya taptığını gördüğünde levhaları yere attığı ve kızgınlığı geçince de levhaları aldığı bilgisi dışında herhangi bir ayrıntı yer almamaktadır. Tevrat’ta Hz. Mûsâ’nın levhaları Tûr-i Sînâ’da aldığı, bunların iki tane taş levhadan ibaret olduğu, üzerinde “Evâmir-i ‘aşere” olarak bilinen “on emir”in yazılı bulunduğu, Hz. Mûsâ’nın, kavminin buzağıya taptığını görünce onları kırdığı, Allah’ın ona yeniden iki levha yontmasını emrettiği, kırk gün kırk gece Tûr-i Sînâ’da kaldıktan sonra yonttuğu bu levhalara aynı emirlerin Allah tarafından ona yazdırıldığı, Hz. Mûsâ’nın bunları ahid sandığında muhafaza ettiği gibi ayrıntılar yer almaktadır. Konu hem İslâm hem de Tevrat tefsir geleneği çerçevesinde ele alınmış ve İslam tefsir geleneğindeki açıklamalar ile Tevrat tefsirlerindeki açıklamaların mukayesesi yapılmıştır.Keywords : Tefsir, Kuran, Hz Mûsâ, Levha, On Emir