- Türkiye Film Araştırmaları Dergisi
- Volume:4 Issue:2
- Gerçekçilik Olgusu Ekseninde Taşra Mekânının Yeniden İnşası “Koza” Film Örneklemi
Gerçekçilik Olgusu Ekseninde Taşra Mekânının Yeniden İnşası “Koza” Film Örneklemi
Authors : Mehmet Uluç, Burcu Balcı
Pages : 171-186
Doi:10.59280/film.1558950
View : 264 | Download : 135
Publication Date : 2024-12-31
Article Type : Research Paper
Abstract :Bireylerin gerçeklik arayışı, günlük yaşamdan sinemaya kadar uzanan geniş bir perspektifte, diğer tüm sanat dallarını da kapsayan bir konu olarak günümüze kadar gelmiştir. Bu nedenle tüm sanatsal faaliyetlerin varlığını dayandırdığı mekân, gerçekliğin yeniden inşa edilmesi açısından önem arz etmektedir. Bu açıdan bakıldığında gerçekliğin yeniden inşa edilmesi sürecinde taşra mekânının sıklıkla tercih edildiği görülmektedir. Bu bağlamda taşrada çekilen filmlerin doğa ve doğal yaşam ile arasındaki yakın ilişkinin, izleyicilere gerçekliği ve gerçekçiliği daha yakından hissetmelerini sağlayabildiğini söylemek mümkündür. Türk Sineması’nda 2000’li yıllara doğru ve özellikle de 2000’li yıllar ile birlikte sinemadaki mekân algısı ve mekânın yeniden üretim biçimi değişmeye başlamıştır. Bu değişimin öncü yönetmenlerinden biri olarak göze çarpan isimlerden biri de filmsel mekânlarını ve öykülerini gerçekçilik ekseninde üreten Nuri Bilge Ceylan\\\'dır. Bu çalışmada Nuri Bilge Ceylan’ın Koza filminde filmsel mekânın nasıl inşa edildiği incelenmiştir. Bu bağlamda Koza filmi göstergebilimsel araştırma yöntemi ile analiz edilmiş olup filmdeki mekânsal unsurlar taşra mekânı ve gerçekçilik olgusu ekseninde ortaya konmaya çalışılmıştır.Keywords : Mekân, Taşra, Koza, Göstergebilim, Gerçekçilik.