Duvarın İzin Verdiği Kadar
Authors : Zeynep GÜRLER
Pages : 103-124
View : 16 | Download : 7
Publication Date : 2016-12-01
Article Type : Research Paper
Abstract :1930 Varşova doğumlu Polonyalı sanatçı Magdalena Abakanowicz, dokumayı bir sanat gerecine dönüştürmesiyle tanınır. Abakanowicz, doğa ve kültür arasındaki ilişkiye dair süre gelen kaygısıyla tamamıyla tutarlı olan, çevreden gelen nesneler ve doğal liflerden oluşturduğu çalışmalarının gelişiminde; 1980 Venedik Bienali’ndeki Embriyoloji yerleştirmesinin gizlilik konusuyla yankılanmasında; insan figürüne dayanan heykel gruplarında; görünmez diktatörün emirlerini akılsızca takip eden “oyuk insan” ordularında; ağaç parçalarını içeren ve Savaş Oyunları olarak bilinen korkutucu serisindeki silahlarda ve ampüte edilmiş bandajlanmış uzuvlar benzetmelerinde; yaşayan organizmaların döngüsünü temsil eden Düşey Yeşil arboidlerde, değişen insan doğasının yeni başlangıcı için mücadeleyi hep hissettirir. Abakanowicz, 20. yüzyıl heykelini yenilemiş, onu kendi plastiğine taşımış ve bunu yaparken de trajik insan meselesinden bir an bile kopmamıştır. Kendisi ile yarattığı malzeme arasına hiçbir zaman bir araç sokmayan Abakanowicz, çağın teknolojik olanaklarına rağmen elin duyarlılığını hep önemsemiştir. Çalışmalarının bir diğer önemli özelliği aynı kalıpla asla birden çok döküm yapmamasıdır, her biri tekildir. Ancak buna rağmen, hiçbiri kimlik tanımlaması yapılmasına ilişkin bir iz de taşımazlar. Abakanowicz çalışmalarında hangi malzemeyi kullanmış olursa olsun sanatının biçimlenmesinde, ellerinin dokunuşunu görünür kılmasının altında, dokuma deneyiminin büyük payı vardır. Magdalena Abakanowicz`in hayatı ve sanatı sınırlara karşı sürekli bir karşı çıkış olmuştur. Bu; lifli malzemelerin kabul edilmiş kullanımlarındaki kısıtlamalara, duvar halısı geleneğindeki kısıtlamalara, içinde çalışmak zorunda olduğu mekânların kısıtlamalarına, fakir ve bürokratik bir ülkedeki günlük yaşamın her alanındaki kısıtlamalarına karşı bir duruştur. 70’lerden beri üreten bir sanatçı olarak Abakanowicz, çağdaş sanatın içine, kendine özgü bir duyarlılık ve yaklaşımla oturan bir isim olarak önemlidir. Bu makale, Abakanowicz’in çalışmaları üzerinden bir anlatımla sanatçının bu yaklaşımını sunmayı amaçlamaktadır.Keywords : Magdalena Abakanowicz, Heykel, Dokuma, Lif Sanatı