- Yegah Musiki Dergisi
- Volume:4 Issue:2
- CİNUÇEN TANRIKORUR’UN “NİKRİZ KÂRÇE” İSİMLİ ESERİNİN MÜZİKAL UNSURLAR AÇISINDAN İNCELENMESİ...
CİNUÇEN TANRIKORUR’UN “NİKRİZ KÂRÇE” İSİMLİ ESERİNİN MÜZİKAL UNSURLAR AÇISINDAN İNCELENMESİ
Authors : Ahmet Hakan BAŞ
Pages : 314-334
Doi:10.51576/yegah.1029575
View : 16 | Download : 6
Publication Date : 2021-12-28
Article Type : Research Paper
Abstract :Ud üstadı ve besteci Cinuçen Tanrıkorur Tük müziğinde yirminci yüzyılın önemli isimlerinden biri olarak bilinmektedir. Bu araştırmanın amacı bestecinin “Nikriz Kârçe” isimli eserini farklı müzikal açılardan inceleyip, ortaya çıkan bulgular yardımıyla bestecinin bu formu işleyiş şeklini ortaya çıkarmaktır. Bu kapsamda ud virtüözlüğünün yanında, Türk müziğine kazandırmış olduğu yüzlerce eserle tanınan Cinuçen Tanrıkorur’un, kâr’lardan daha kısa olarak bestelenen bir form olan Kârçe formunda bestelemiş olduğu Nikriz Kârçe isimli eseri farklı müzikal unsurlar açısından 6 farklı açıdan değerlendirilerek incelenmiştir. Çalışmada betimsel tarama yönteminden, eser incelemesi için ise Gülçin Yahya Kaçar Eser Tahlili Yönteminden faydalanılmıştır. Ayrıca bestecinin araştırma örneklemine dahil olan eseri amaçlı olarak seçilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre; Nikriz Kârçe isimli eserin 6 bölüm ve 12 cümleden oluştuğu, bestecinin eserinde kullanmış olduğu ezgilerle güfteyi makama uygun anlamlı bir şekilde işlediği, klasik uslûbu ön planda tuttuğu, makamın seyir özellikleri dikkate alarak özgün bir eser ortaya çıkardığı görülmüştür. Bundan sonra yapılacak olan araştırmalarda bu eser ve bestecinin diğer eserlerinin farklı yöntemler kullanılarak incelenmesi önerilmektedir.Keywords : Türk müziği, Cinuçen Tanrıkorur, Makam, Kârçe, Eser Tahlili