- Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi
- Volume:44 Issue:2
- DUE VATI? - D’ANNUNZIO E PETRARCA
DUE VATI? - D’ANNUNZIO E PETRARCA
Authors : Raniero SPEELMAN
Pages : 151-160
View : 8 | Download : 7
Publication Date : 2004-01-01
Article Type : Research Paper
Abstract :Bu makale, Ekim 2004 tarihinde Dil ve Tarih – Coğrafya Fakültesi'nde verilen bir konferansın metnidir. İtalyan lirik şiir geleneğini büyük ölçüde etkilemiş olan iki şair, Gabriele D’Annunzio ve Francesco Petrarca, kıyaslanmıştır. Ortak noktalarının başında, şiirlerinin nerdeyse temelini oluşturan, etkin müzikalite gelir. İkincil konumda ise, kadınlarla olan ilişkileri söz konusudur; aslında gerçek yaşamda kadınlara karşı tutumları, çalışmalarına yansıyan imajdan oldukça farklıdır.Her ikisi de milliyetçi olma özelliğine sahiptir.İtalya’nın ondokuzuncu ve yirminci yüzyıllarda kavuşacağı birliği savunmuşlardır.Her iki sanatçı da çalışmalarını büyük derlemeler halinde toplamış ve şiir okulları olarak kabul edilebilecek yazın hareketlerine yol açmışlardır. İki büyük sanatçıyı ‘peygamber’ olarak nitelendirenler olmuştur: Petrarca, yeniden yapılanmış İtalya’nın başkenti olacak bir Roma hayal etmiş; kültürün laikleşmesinin bir anlamda hazırlayarak, yeniden ortaya çıkmasını beklediği Klasik çağı düşlemiştir.D’Annunzio’nun da, çağının askeri ve emperyalist hayalleri içinde bir ‘peygamber’ kimliğine büründüğü anlar olmuştur. Mussolini’yi uzun süre Hitler’in etkisinden uzak tutmayı başaran, D’Annunzio’dur.Keywords : Müzikalite, Ahenk, İtalyan Şiiri, Savaş, Metaphor, Milliyetçilik, Dekadentizm, Klasisizm