- Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi
- Volume:56 Issue:2
- AN ABOLITIONIST HETEROGLOSSIA: RACIAL RECONSTRUCTION IN FRANCES E. W. HARPER'S IOLA LEROY, OR, SHADO...
AN ABOLITIONIST HETEROGLOSSIA: RACIAL RECONSTRUCTION IN FRANCES E. W. HARPER'S IOLA LEROY, OR, SHADOWS UPLIFTED
Authors : Nisa Harika GÜZEL KÖŞKER
Pages : 26-51
View : 19 | Download : 7
Publication Date : 2016-01-01
Article Type : Research Paper
Abstract :Frances Ellen Watkins Harper'ın 1892 tarihli Iola Leroy, or, Shadows Uplifted adlı romanı daha çok metnin İç Savaş öncesi ve sonrası siyah kadın kimliğini reddeden ve değersizleştiren popüler toplumsal cinsiyet ideolojileriyle bağdaştığı yönler ile ilgili incelenmiştir. Bu çalışma ise ırksal kimliğin ve köleliğin yanısıra Iola Leroy'un savaş sonrası Amerika Birleşik Devletleri'nde kölelik karşıtlığı kavramının çeşitli yorumlarını irdeleyen yenilikçi bir roman olarak da değerlendirilebileceğini tartışmaktadır. Harper'ın Yeniden Yapılandırmaya Reconstruction ilişkin görüşleri köleliğin acımasız uygulamalarını destekleyen toplumsal mekanların toplumsal cinsiyet normlarına göre ayrılmasına meydan okurken, aynı zamanda kölelik karşıtı çok sesliliği oluşturan ve kamusal alanda gerçekleştirilen diyalogların önemini vurgulamaktadır. Harper, ırka dayalı önyargılar ile siyah ırkın önyargısız algılanması arasındaki uçurumu kölelik taraftarlarının savunduğu siyah ırka ve köleliğe ilişkin görüşlere karşı köle karakterlerin ortaya koyduğu çok sesli diyaloglar aracılığıyla kapatır. İç Savaş yıllarından başlayarak Yeniden Yapılanma dönemini resmeden roman, ırkçı düşüncelerin ve köleliği haklı çıkaran kirlerin terkedilmediği sürece ülkenin yeniden yapılandırılamayacağını ve halklarını birleştirici siyasal bir kimliğe kavuşamayacağını ileri sürer. Yeniden Yapılanmanın olası yöntemleri olarak ileri sürülen bu diyaloglar kölelik ve kölelik karşıtlığı hakkında sosyopolitik tartışmaların yapıldığı mekanlarda karakterleri diyalojik bir ilişkiyle birbirine bağlamaktadır. Metindeki bu diyaloglar göz önünde bulundurulduğunda, bu çalışma eleştirmen Mikhail M. Bakhtin'in çok seslilik kavramından faydalanarak romanın köleliği savunan düşüncelere nüfus eden kölelik karşıtı kirleri nasıl betimlediğini ve Harper'ın ırkçılık ve kölelik hakkındaki monolojik savunmalar ile kölelik karşıtı tartışmalar arasında diyaloglar oluşturarak romanını hangi yönlerden otoriter görüşlerden arındırdığını incelemektedir.Keywords : Frances Ellen Watkins Harper, Iola Leroy, Çok Seslilik, Diyalojik Anlatım, Kölelik Karşıtlığı, Kölelik, Mikhail M Bakhtin, Savaş Öncesi Toplumsal Cinsiyet Normları, Irksal Yeniden Yapılanma