- Cankaya University Journal of Humanities and Social Sciences
- Volume:15 Issue:1
- Unweaving the Shroud of Mourning: Don DeLillo’s The Body Artist
Unweaving the Shroud of Mourning: Don DeLillo’s The Body Artist
Authors : Selen AKTARİ SEVGİ
Pages : 163-174
Doi:10.47777/cankujhss.959407
View : 12 | Download : 6
Publication Date : 2021-06-29
Article Type : Research Paper
Abstract :Don DeLillo’nun The Body Artist insert ignore into journalissuearticles values(2001); başlıklı romanı, bir beden sanatçısı olan Lauren Hartke’nin insert ignore into journalissuearticles values(36); yas sürecini, “Beden Zamanı” adlı bir sahne performansı biçiminde sunar. Bu beden performansının deneysel anlatımı özne ve nesne, içsel ve dışsal, beden ve zihin, zaman ve mekan, bellek ve sanat arasındaki sınırların yıkılışını yansıtır. Lauren, eşi Rey Robles’un insert ignore into journalissuearticles values(64);, kaybının şokunu atlatamaz çünkü Rey trajik bir şekilde intihar etmiştir. Eşinin ölümünden sonra Lauren evinde, Mr. Tuttle adında, anlamsız bir bağlam içinde ve mekanik bir şekilde kelimeleri tekrar eden, fiillerin zamanlarını karıştırarak konuşup mekan ve zaman arasındaki sınırları yok eden, Lauren ve Rey’in seslerini taklit ederek aralarında geçen diyalogları yeniden canlandıran tekinsiz bir yabancıyla karşılaşır. Aynı anda hem içsel hem de dışsal ötekiyi simgeleyen Mr. Tuttle, Lauren’ın öznellik krizini sergiler. Lauren’ın yas süreci Jean Laplanche’ın psikanalitik kuramları ışığında incelendiğinde, Lauren’ın kaybettiği ötekine olan bağlarını, Freud’un yas süreci tanımında olduğu gibi, sanat yoluyla kendini iyileştirerek koparmadığı gözlemlenir. Aksine, kaybettiği ötekinden kendini, ona yeniden bağlanarak yeni bir öznellik kurmak için koparır. Laplanche bu süreci yas tutmak ve Penelope’nin kayınpederi Laertes için dokuduğu kefenin ilmeklerini örmesi ve çözmesi arasında bir benzerlik kurarak tartışır. Laplanche’a göre Penelope, Laertes’in değil, Ulysses’in yasını tutmak için bu kefeni örmekte ve sonrasında sökmektedir. Bu makale Lauren’ın yas sürecini travmatik hale getirenin, kayıp karşısında duyduğu suçluluğu bastırmak olduğunu iddia eder. Bu bakış açısına ek olarak, Laplanche’ın “bilmecemsi mesaj,” “sonradan etki” ve “örme/sökme” gibi kuramsal terimlerini kullanarak, bu makale, Lauren’ın beden sanatının, kaybettiği öznelliğini ötekiler üzerinden yeniden kurabilmek için çocukluk travmasını – annesinin erken ölümünü – nasıl çözdüğünü tartışır.Keywords : Don DeLillo, Jean Laplanche, yas, The Body Artist, travma