- Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
- Volume:57 Issue:1
- İslam Öncesi Dönemde Kâbe’deki Resimler
İslam Öncesi Dönemde Kâbe’deki Resimler
Authors : Ayşe ERSAY YÜKSEL
Pages : 175-194
Doi:10.1501/Ilhfak_0000001449
View : 16 | Download : 6
Publication Date : 2016-04-01
Article Type : Research Paper
Abstract :5 El-Ezraḳī, Aḫbāru Mekke ve mā Cā e fīhā mine’l-Ās̱ār, ed. R. S. Malhas, 4. baskı (Mekke, 1403/1983), c.1, s.166. Serjeant, Güney Arabistan’da kutsal kimselerin türbelerine ve evlerin kapılarına zafer hatırası olarak asılan dağkeçisi (ibex) boynuzunun zafer hatırası olarak kullanıldığını kaydeder. Bu makalenin yazarı da Yemen’de türbelere değişik kemikler koyma âdetini görmüştür. Yemen Tihāme’si üzerinde Muḫā yakınlarında Mevzi ’de Muḥammed Alī Ebū Sa d’in türbesine testere balığının testeresi ve başka büyük balık kemikleri koyulmuştu. Bunun bu türbeye has olmadığı görülmektedir. Kâbe’deki koç boynuzlarını, muhtemelen, dikkat çekici, saygıdeğer veya zafer sembolü olan boynuz ve kemiklerin kutsal mekanlara bırakılması bağlamında görmek gerekmektedir. A. J. Wensinck & J. Jomier, “Ka’ba,” Encyclopaedia of Islam, yeni edisyon (bundan sonra EI2). A. F. L. Beeston, Yemen’in yöneticisi Ebrehe’nin, önceleri, Etiyopya’da Aksum’un limanı Adulis’te sakin bir Bizans tüccarının kölesi olduğuna dikkat çeker; bkz. “Abraha,” EI2. Bizanslı ya da Rūmī olarak tanımlanan insanlar özellikle de Adulis gibi ticari yerleşim yerlerinde sık sık mülteci olarak yaşayabilirlerdiKeywords :