- Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
- Volume:65 Issue:2
- İsrail Kim? -Kur’an’da Geçen İsrail’in Kimliği Üzerine Bir Araştırma-
İsrail Kim? -Kur’an’da Geçen İsrail’in Kimliği Üzerine Bir Araştırma-
Authors : Yasin Meral
Pages : 923-966
Doi:10.33227/auifd.1562288
View : 251 | Download : 155
Publication Date : 2024-11-30
Article Type : Research Paper
Abstract :Bu araştırmada Kur’an’da ve Tevrat’ta geçen İsrail karakterinin kimliği tartışılmaktadır. Tevrat’a göre İsrail, Hz. Yakup’un sıfatıdır. Müslüman gelenek de Tevrat’taki bu anlatıma dayanarak Kur’an’da geçen İsrail’in Hz. Yakup olduğunda hemfikirdir. Fakat Kur’an’da, İsrail’in Hz. Yakup’un sıfatı olduğuna dair bir ifade bulunmamaktadır. İsrail’in kimliği konusunda Tevrat’taki ifadeler İslami literatürde tamamen belirleyici bir rol oynamıştır. Bu durum, geleneğimizin büyük ölçüde Tevrat’ta geçen bilgiler üzerine inşa edilmesine neden olmuş ve İsrail’in kimliğiyle ilgili Kur’an metninin ne söylediğine dair derinlemesine bir çalışma yapılmamıştır. Bu araştırmada savunduğumuz temel iddia, İsrail’in kimliğiyle ilgili olarak elimizdeki Tevrat metninin değil, Kur’an’ın verdiği bilgilerin merkeze alınması gerektiğidir. Ancak böyle yaptığımızda yaptığımız çalışmayı Kur’an araştırması olarak niteleyebiliriz. Diğer türlü Tevrat’ı Kur’an’a hakem yapma gibi bir talihsizliğe düşmüş oluruz. Kur’an’ın Hz. Yakup’a İsrail dememesinden hareketle elinizdeki yazıda dört temel iddia ortaya atılmıştır. Birincisi; İsrail, Hz. Yakup değildir. İkincisi; İsrail, şeytanî bir karakterdir. Üçüncüsü; İsrail’in soyundan nebi veya nebiler çıkmıştır. Dördüncüsü; İsrail; katil Âdemoğlu (5/el-Māide:27-31), Tevrat’ta Esav olarak bilinen karakter (Tekvin, 25:25) veya kendisine ayetler verildiği hâlde şeytana uyan kişi (7/el-Aʿrāf:175-176) olabilir.Keywords : İsrail, Yakup, Tevrat, Kuran, Benī İsrāʾīl, Mısır