- Ejovoc (Electronic Journal of Vocational Colleges)
- Volume:8 Issue:2 Special Issue
- MİMARLIK VE TASARIM EĞİTİMİ ÜZERİNE
MİMARLIK VE TASARIM EĞİTİMİ ÜZERİNE
Authors : Aysun EYÜBOĞLU ERŞEN
Pages : 64-72
View : 10 | Download : 6
Publication Date : 2018-11-30
Article Type : Research Paper
Abstract :Normal 0 21 false false false TR X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:`Normal Tablo`; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:``; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:`Calibri`,sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;} Dünyanın birçok ülkesinde ve Türkiye’ de son yıllarda hızlanan inşaat sektörü; oluşturduğu yeni pazarlar ve zengin reklam sunuşlarıyla dikkat çekmektedir. Sektörü oluşturan ve besleyen meslek dalları da gün geçtikçe çeşitlenmekte ve giderek toplumda ilgi odağı haline gelmektedir. İnşaat sektörünün ana mesleklerinden olan mimarlığın “kimliği-varlığı”, “yetkinliği”, “meslek etiği”; toplumda artan ihtiyaçlara, küresel boyutta ve teknolojik gelişmelere bağlı olarak algısal değişimlere uğramaktadır. Mimarlık mesleğine olan ilgi ve yönelim de artmaktadır. Söz konusu ilginin ve gençlerin gelecek kurma düşlerinde mimarlık alanının önde gelmesinin bir sonucu da, “hızla artan mimarlık fakülteleri ve öğrenci sayısı” olarak görülebilir. Çalışma; konuya literatür taraması ile yaklaşarak “Ülkede mimarlık ve tasarım eğitimi nereye gidiyor?” sorusuna cevap aramakta ve sonuçta bazı öneriler getirmektedir. Konuya “Giriş” bölümü yapıldıktan sonra 1. Bölümde; tasarım kavramı ve tasarım kavramının mimarlık mesleği ile ilişkileri irdelenmiştir. Aynı zamanda yaratıcılıktan söz edilmiş; “yaratıcı mimarlık” ile “tasarımcı mimarlık” ilişkisi vurgulanmıştır. Çalışmanın 2. Bölümü “KLÜ Mimarlık Fakültesi 1. Sınıf Temel Tasarım Ders İçeriğinin İrdelenmesi, Öğrencilerin Başarı Durumları ve Ders Üzerine Gözlemler” başlığı ile hazırlanmıştır. Bu bölümde; dört yıllık bir geçmişe sahip Kırklareli Üniversitesinin Mimarlık Fakültesi Mimarlık Bölümünün 1. Sınıfında görülen “Temel Tasarım” dersinde öğrencilerin başarı durumları, mezun oldukları lise türleri tablo halinde verilmiştir. MEB kaynaklarından liselerde okutulan “Temel Tasarım” dersine en yakın bulunan “Görsel Sanatlar” dersinin içerikleri alınıp değerlendirmesi yapılmıştır. Mimarlık Bölümü 1. sınıf temel tasarım dersinin içeriği aktarılarak, dersin “tasarım” odaklı mimarlık eğitimindeki önemi vurgulanmıştır. Bu bölümde; öğrencilere 1. Yarıyılda verilen “Temel Tasarım” dersi ve içeriğine ilişkin öğrenci uygulamalarından örnekler verilmiş, gözlemler yapılmıştır. Çalışmanın 3. Bölümü “Nasıl bir mimarlık eğitimi ?” başlığı ile kurgulanmıştır. Bu bölümde, güncel mimarlığın durumu, tasarım eğitimi, mimarlık eğitiminin süresi ve niteliği üzerinde durulmuştur. Sonuç bölümünde ise Türkiye’de sayısı 90 olan mimarlık fakülteleri ve sorunlarına ilişkin değinmelerle, küresel ölçekte hizmet verebilecek “mimarların” eğitimine ilişkin öneriler yer almaktadır.Keywords : Yaratıcı Eğitim, Tasarım Eğitimi, Mimarlık Eğitimi