- Eurasian Journal of Music and Dance
- Issue:11
- İSTANBUL LÂVTASI VE YORGO BACANOS’UN UD İCRASINDAKİ LÂVTA ETKİLERİ
İSTANBUL LÂVTASI VE YORGO BACANOS’UN UD İCRASINDAKİ LÂVTA ETKİLERİ
Authors : Enver Mete ASLAN
Pages : 73-84
Doi:10.31722/ejmd.546069
View : 15 | Download : 5
Publication Date : 2017-12-27
Article Type : Research Paper
Abstract :Türk müziğinin uluslararası sistemde yerini alması ve metodolojik bir yapıya kavuşması adına yapılan analitik incelemeler, Türk müziğinin anlaşılabilir olması adına önem taşımaktadır. Son yüzyılda kaybolmaya çok yaklaştığı düşünülen İstanbul Lâvtası ile ilgili olan bu araştırma, çalgının pek bilinmeyen tarihi ve ses kayıtlarında az rastlanan icra tarzı ile ilgili ayrıntıları içerdiği düşünülmektedir. Literatürde önemli bir yere sahip olan Yorgo Bacanos’un ud icrasından yola çıkılarak anlaşılmaya çalışılan İstanbul Lâvtası icra tarzının aynı zamanda halk müziği içinde bulunan bağlama çalım teknikleri ile olan yakın ilişkisi “zeybek tezenesi” adı altında anılarak incelenmeye çalışılmıştır. Zeybek tezenesi konusu hem halk müziği kökenli kaynaklara hem de Cinuçen Tanrıkorur’un basılmamış ud metodunda bulunan “Lâvta Mızrabı” hususu ile birlikte verilmeye çalışılmıştır. Rum ve Türk Kültürünü bir arada yaşayan Bacanos Ailesinin gerek Osmanlı dönemi gerek ise Cumhuriyet dönemi hâkimiyeti içinde İstanbul’da yaşadığı Ud - İstanbul Lâvtası ilişkisi ile icrâ edilen müziğin icra sebepleri anlaşılmaya çalışılmaktadır.Keywords : İcra tavrı, İstanbul Lâvtası, mızrap, Tanburi Cemil Bey, Yorgo Bacanos