- Eurasian Journal of Music and Dance
- Issue:14
- MAHMUT EKREM KARADENİZ’İN TÜRK MUSÎKİSİNİN NAZARİYE VE ESASLARI ADLI KİTABINDA BASİT VE BİRLEŞİK UŞŞ...
MAHMUT EKREM KARADENİZ’İN TÜRK MUSÎKİSİNİN NAZARİYE VE ESASLARI ADLI KİTABINDA BASİT VE BİRLEŞİK UŞŞAK MAKAMI ÇEŞİTLERİ
Authors : Nihan ESKİTAŞ
Pages : 89-130
Doi:10.31722/ejmd.584368
View : 16 | Download : 10
Publication Date : 2019-06-30
Article Type : Research Paper
Abstract : Bu makale, Mahmut Ekrem Karadeniz`in Türk Musîkisinin Nazariye ve Esasları adlı kuram kitabında karş ımıza çıkan Uşş ak makamı çeş itlerinin basit ve birleş ik makam baş lıkları altına dağ ıtılmasının sebebine odaklanmaktadır. Karadeniz, söz konusu kitabında, birleş ik makamı, “iki ve daha fazla makamın birlikte kullanılması ile meydana gelen makam insert ignore into journalissuearticles values(Karadeniz, 2013, s. 116);” olarak tanımlamış ve “Dügah perdesinde karar veren birleş ik makamlar” baş lığ ı altında Uşş ak makamı çeş itlerini Muhalif Uşş ak, Dertli Uşş ak, Dalpare Uşş ak, Araban Uşş ak, Uşş ak Renk Gerdaniye, Uşş ak Renk Hicaz isimleriyle tarif ederek, bu makamlara örnek verdiğ i eserlerin notalarını da kitabına eklemiş tir insert ignore into journalissuearticles values(Karadeniz, 2013, s. 142-143);. Bu makalenin sınırları, Karadeniz’in söz konusu kitabındaki Uşş ak makam çeş itlerinin tarifleri ile bu makamlara örnek verilen eserlerin bu tariflere uygunluğ u bağ lamındadır. “Eser İ ncelemeleri” baş lığ ı altında, Karadeniz`in söz konusu birleş ik Uşş ak makamı çeş itlerine örnek verilen eserlerin incelemeleri yapılmış , makam tanımları ve eserlerin bu tanımlara uygunluğ u karş ılaş tırılmış tır. Sonuç b.lümünde, Karadeniz`in bahsi geçen Uşş ak makamı çeş itlerini “birleş ik makam” olarak tanımlama ihtiyacına cevaplar verilmeye çalış ılmış tır.Keywords : Notalama Sistemi, Kuram, Birleşik Makam, Basit Makam, Makam Tanımı