EMILE JAQUES-DALCROZE ve RİTMİK YÖNTEMİ
Authors : Ebru KEMALBAY EREN
Pages : 131-145
Doi:10.31722/ejmd.584371
View : 17 | Download : 8
Publication Date : 2019-06-30
Article Type : Research Paper
Abstract :Bu makalede Jaques-Dalcroze`un geliştirdiği eurhytmics insert ignore into journalissuearticles values(ritmik); yöntemi üzerinde durulmuştur. Solfej-kulak eğitimi, hareket ve doğaçlama dersleri temelinde öğretilen ritmik yönteminin müzikle bedeni birleştirerek oluşturduğu yeni ifade biçimi, makalenin ana konusunu teşkil eder. Bu yeni ifade biçimine ne şekilde ulaşıldığı ve yöntemin nasıl bir müzikal kimlik hedeflediği anlatılmaya çalışılmıştır. Dalcroze`un kısa özgeçmişinin ardından ortaya koyduğu yöntemin çıkış noktası ile gelişiminden bahsedilmiş; bu yöntemin esasları, müzik eğitimine olan katkıları ve pedagojik olarak öğrenciler üzerindeki etkileri, ayrıntılı bir şekilde ele alınmıştır. Gü.lü bir ritim duygusu içerisinde bedensel bir anlatımı hedefleyen ritmik yönteminin teorik alt yapısının kavranması ve bu yapının uygulamaları masaya yatırılmış; yöntemin müzik eğitimine olan katkıları özellikle müzikal kimliğin gelişmesi açısından örneklerle açıklanmaya çalışılmıştır. “Basit değerlerde yürüme egzersizleri”, “Ritmik kol hareketleriyle yürüme egzersizleri, “Uzuvları bağımsızlaştırmak için yapılan yürüme egzersizleri”, “Şarkı söyleyerek yürüme egzersizleri, “Ritmi iki misli büyültme-kü.ültme egzersizi” gibi alıştırmalarla açıklanan bu örnekler, ritmik yönteminin uygulamalarını görsel bir şekilde ele alarak, canlı anlatımlarının nasıl yapılacağına dair bir izlenim oluşturmuştur. Ancak ritmik yöntemi, bedensel hareket ve koordinasyona dayandığından dolayı, sadece teorik bir şekilde değil de sınıf içerisinde birebir eğitim sonucunda öğretilebileceği unutulmamalıdır.Keywords : Dalcroze, eurhythmics, solfej, doğaçlama, kinestezi, müzik eğitimi