- Eurasian Journal of Music and Dance
- Issue:16
- DMİTRİ ŞOSTAKOVİÇ’İN 9. SENFONİSİ VE FAGOT SOLOLARININ İNCELENMESİ
DMİTRİ ŞOSTAKOVİÇ’İN 9. SENFONİSİ VE FAGOT SOLOLARININ İNCELENMESİ
Authors : Emre HOPA
Pages : 291-302
Doi:10.31722/ejmd.757822
View : 15 | Download : 6
Publication Date : 2020-06-30
Article Type : Research Paper
Abstract :20. yüzyılın önde gelen bestecilerinden Dmitri Şostakoviç, senfoni, film müziği, şarkı ve caz müziği dâhil olmak üzere pek çok türde eserler bestelemiş, hayatı boyunca üst düzey pek çok ödül ve nişana layık görülmüştür. 9. Senfonisini Sovyetler Birliği’nin Üçüncü Reich’e karşı kazanılan zaferinden sonra bestelemiştir. Mevcut olan iktidar tarafından Sovyet halkını kutlamak ve yüceltmek için besteleneceği umulmuştur. Ancak, eserin ilk seslendirilişinden sonra eserin Sovyet Partisi’nin beklentilerini karşılamayan görünüşte hafif, eğlenceli, küçük bir orkestra için kısa bir senfoni olduğu anlaşılmış ve büyük bir hayal kırıklığına neden olmuştur. Bu nedenle, asla sosyalist gerçekçiliğe yakışır ve zamanın ihtiyaçlarını karşılayan bir eser olarak görülmemiştir. Daha sonra bestecinin diğer birçok eseri ile birlikte yasaklanmıştır. Şostakoviç 9. Senfonisinde “müzikal şaka” aktarımı tekniğini kullanmıştır. Eserin dördüncü ve beşinci bölümünde yer alan fagot soloları, ulusal ve uluslararası orkestra sınavlarında karşılaşılan en önemli eserlerden biri olma niteliği taşır. Soloların doğru bir biçimde yorumlanması bilgi birikimini, müzikaliteyi ve teknik beceriyi gerektirir. Bu çalışmanın amacı, Dmitri Şostakoviç’in 9. Senfonisi hakkında genel bir bilgi verilmesi, fagot sololarının incelenmesi ve bu soloların yorumlanmasında karşılaşılan teknik ve müzikal zorluklar için çözüm önerilerinde bulunmaktır. Bu araştırma, Dmitri Şostakoviç’in 9. Senfonisi hakkında literatür taraması yapılan nitel bir araştırmadır.Keywords : Dmitri Şostakoviç, 9 Senfoni, Senfoni, Fagot, Solo