- Eurasian Journal of Music and Dance
- Issue:22
- SZYMANOWSKİ’NİN OP.42 MEFTUN MÜEZZİNİN ŞARKILARI ADLI ESERİNİN SÖZ VE MÜZİK BAĞLAMINDA İNCELENMESİ...
SZYMANOWSKİ’NİN OP.42 MEFTUN MÜEZZİNİN ŞARKILARI ADLI ESERİNİN SÖZ VE MÜZİK BAĞLAMINDA İNCELENMESİ
Authors : Bülent YÜKSEL
Pages : 37-61
Doi:10.31722/ejmd.1272201
View : 20 | Download : 19
Publication Date : 2023-06-30
Article Type : Research Paper
Abstract :Karol Szymanowski’nin Op.42 Meftun Müezzinin Şarkıları insert ignore into journalissuearticles values(Pieśni Muezina Szalonego); adlı eserinin müzikal, metinsel ve düşünsel yönleri bu makalenin konusunu oluşturmaktadır. Meftun Müezzinin Şarkıları’nda “Doğu” ve “İslam” etkilerinin, bu etkilerin “Doğu” ya da “İslam”ın kaynak materyalleriyle ilişkisi ile metni destekleyen müzikal yapı öğelerinin bilinmemesi, bu çalışmanın problemi olarak belirlenmiştir. Bu çalışma ile elde edilecek verilerin, bestecilerin düşünsel dünyalarını besleyeceği ve zenginleştireceği kıymetlendirilmektedir. Bu kapsamda, çalışmanın amacı; Meftun Müezzinin Şarkıları’nın felsefî arka planını, metinde ve müzikte dikkat çeken özellikleri, metin-müzik ilişkisini ve müzikal yapıyı analiz ederek ortaya koymaktır. Bu çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme tekniğine göre yürütülmüştür. Doküman inceleme tekniğiyle elde edilen veriler ile Op.42 Meftun Müezzinin Şarkıları’nın nota ve ses kaydı analiz edilerek, yapıtın metinsel ve müzikal düzlemlerinde öne çıkan unsurları insert ignore into journalissuearticles values(kavram, aralık, akor vb.); ortaya konulmuştur. Yapılan çalışmalar sonucunda; Szymanowski’nin, Meftun Müezzinin Şarkıları’nın yaratım sürecinde “Doğu” ve “İslam”ın kaynak materyalleri yerine kendi sezgi ve izlenimlerine başvurduğu görülmüştür. Şarkılarda Allahuekber, bismillah ve müezzin gibi simgesel ifadeler dışında “Doğu” ve “İslam” kültürü ile doğrudan ilişkilendirilebilecek başkaca bir ifadenin bulunmadığı, anlatımı ve duyguları destekleyen müzikal bir atmosfer oluşturma düşüncesinin gözetildiği, “Doğu” ve “İslam”a dair imgelerin, küçük/artırılmış ikili aralıklarının baskın olduğu ezgisel çizgilerle yansıtıldığı sonucuna varılmıştır.Keywords : Karol Szymanowski, Meftun Müezzinin Şarkıları, Doğu, müezzin, İslam