- Eurasian Journal of Music and Dance
- Issue:25
- TÜRK MÜZİĞİNDE EN SIK KULLANILAN ÜÇ ÇALGININ OTONOM SİNİR SİSTEMİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ...
TÜRK MÜZİĞİNDE EN SIK KULLANILAN ÜÇ ÇALGININ OTONOM SİNİR SİSTEMİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
Authors : Gurbet Ersoy
Pages : 210-226
Doi:10.31722/ejmd.1485732
View : 51 | Download : 57
Publication Date : 2024-12-31
Article Type : Research Paper
Abstract :Bu çalışmanın amacı, Klasik Türk müziğinin psikolojik ve fizyolojik etkilerini belirlemek için çalgı, makam, form ve tempo bileşenlerinin nasıl temsil edildiği ve bu etkilere dönük sorulara yanıt aranacağını değerlendirmektir. Klasik Türk Müziğinde en sık kullanılan üç çalgının otonom sinir sistemi üzerindeki etkileri incelenmiştir. Bu amaçla araştırmaya müzik eğitimi alan ve almayan, yaş ortalaması 26,08±6,71 olan 30’u erkek (%50) ve 30’u (%50) kadın toplam 60 katılımcı tesadüfen seçilmiştir. Çalışmada, üç çalgının (Ney, Klasik Kemençe, Tanbur) katılımcılar üzerindeki etkilerini belirlemek, otonom sinir sistemi aktivasyonunu değerlendirmek için Kalp Hızı Değişkenliği (KHD) ölçümü, müzik dinleme öncesi anlık duygu durumunu (mood) değerlendirmek için Duygu Durumu Profili Ölçeği (POMS) kullanılmıştır. Otonom sinir sistemi aktivasyonu KHD ölçümüyle yapılan analizler sonucunda, araştırmada öncelikle katılımcıların her tempoda, çalgı türlerine göre müzik beğenisi, enerjiklik ve çalgı beğenilerinin karşılaştırılmasına ilişkin psikolojik ölçüm bulguları değerlendirilmiştir. Bulgularda, bütün türlerde Tanbur beğenisi öne çıkmıştır. Tempolara göre müzik beğenisi, çalgı beğenisi ve enerjiklik düzeyi karşılaştırılmıştır. Ney ve Kemençe çalgısının tempolara göre müzik ve çalgı beğenisi skorları arasında bir fark bulunmadığını ancak Tanbur’la seslendirilen Sirto (en hızlı tempo) örneğinde bu üç değerin (müzik-çalgı beğenisi ve enerjiklik) daha yüksek fark yarattığını göstermektedir.Keywords : Klasik Türk Müziği, Form, Makam, Çalgı, Otonom Sinir Sistemi