- Eurasian Journal of Music and Dance
- Issue:25
- TÜRKİYE’DE TRAP MÜZİK: ENDÜSTRİYEL MÜZİĞİN ELEŞTİREL İMKÂNLARI
TÜRKİYE’DE TRAP MÜZİK: ENDÜSTRİYEL MÜZİĞİN ELEŞTİREL İMKÂNLARI
Authors : Sezer A. Kına
Pages : 297-310
Doi:10.31722/ejmd.1493156
View : 78 | Download : 66
Publication Date : 2024-12-31
Article Type : Research Paper
Abstract :Endüstriyel kültür metalarının üretim mantığı kapitalizmin işleyişine içkindir. Titreşimlerden meydana gelen sesin belirli kurallar silsilesine ve üretim mantığına göre örgütlenmesiyle oluşan sanatsal bir anlatım olan müzik de bunlar arasında konumlandırılmaktadır. Bunun yanı sıra müzik, yer yer etrafında bir çevre veya muhalif kamusallık üretebildiğinden ötürü toplumsal ve siyasal anlamda eleştirel bir söylemsel dizge de barındırabilmektedir. Hip hop kültürünün müzikal çıktısı olan rap müzik ve onun 2010’lu yıllardaki yeni varyantı trap müzik, bahsi edilen eleştirellik bağlamında Türkiye’de özgün bir konuma sahiptir. Öte yandan (t)rap müziğin de üretim, metin ve dağıtım pratiklerinde endüstriyel işleyişten bağışıklığı bulunmamaktadır. Bu somut durumdan hareketle çalışmada Frankfurt Okulu teorisyenlerinden Theodor W. Adorno’nun müzik sosyolojisi üzerine geliştirdiği yaklaşımları takip edilerek Türkçe trap müziğin eleştirel özgünlüğünün çözümlenmesi amaçlanmıştır. 2018-2021 yılları arasında çevrimiçi dinleme platformu Spotify üzerinden Türkiye’de dört yıl üst üste en çok dinlenen şarkıcı olan Ezhel’in güdümlü örneklem tekniğiyle belirlenen beş şarkısı eleştirel söylem çözümlemesiyle ele alınmıştır. Böylelikle bir taraftan metinlerdeki eleştirel temalara ve içeriğin toplumsal referanslarına odaklanılırken, diğer taraftan trap müziğin eleştirel kamusallığı üzerindeki endüstriyel icazet sorgulanmıştır.Keywords : Endüstriyel Müzik, Eleştirel Müzik, Trap, Ezhel, Sercan İpekçioğlu