- Eurasian Journal of Music and Dance
- Issue:25
- KABAK KEMANEDE TRANSPOZİSYON BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNE YÖNELİK EĞİTİMCİ VE İCRACI GÖRÜŞLERİ...
KABAK KEMANEDE TRANSPOZİSYON BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNE YÖNELİK EĞİTİMCİ VE İCRACI GÖRÜŞLERİ
Authors : Deniz Dincel, Özgür Çelik, Soner Algı
Pages : 117-135
Doi:10.31722/ejmd.1547469
View : 83 | Download : 75
Publication Date : 2024-12-31
Article Type : Research Paper
Abstract :Bu araştırma kabak kemane eğitiminde kullanılacak olan transpoze eğitim materyallerinin tasarımına ilişkin eğitimci ve icracı görüşlerinin tespit edilmesi amacıyla hazırlanmıştır. Araştırma kapsamında kabak kemane eğitimi veren akademisyenler ve icracılar ile görüşülmüştür. Araştırma nitel veri toplama yöntemlerinden faydalanılarak sonuçlandırılmıştır. Bu bölümde doküman analizi, kaynak tarama, yarı yapılandırılmış görüşme formları ve içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu çeşitli üniversitelerde kabak kemane dersi veren öğretim elemanları (n:17) ve farklı kurumlarda çalışan kabak kamene icracıları (n:17) oluşturmaktadır. Araştırmada uzman görüşleri alınarak hazırlanmış 15 açık uçlu sorudan oluşan öğretim elemanı görüşme formu ve 13 açık uçlu sorudan oluşan icracı görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler doküman analizi yöntemi ile analiz edilerek nitel verilere dönüştürülmüş, sorulardan elde edilen cevaplar ile ilgili temalar belirlenerek bulgular bölümünde değerlendirilmiştir. Sonuç olarak öğretim elemanlarından ve icracılardan elde edilen bulgulara göre en yaygın kullanılan akort düzenin re-la-re-la olduğu ve bu düzenin “Kabak kemane düzeni” olarak isimlendirilmesi gerektiği, bu düzenin dışında “Rast düzeni, Azeri düzeni, Bozlak düzeni” gibi farklı düzenlerde de eğitim verilmesi gerektiği, transpoze icraya yönelik hazırlanan etüt ve egzersizleri çalışmanın öğrencilerin farklı tonlardaki icra kapasitesini geliştirdiği, deşifre algısını genişlettiği, parmak becerilerini geliştirdiği ve farklı tonlarda solfej okuma becerilerini geliştirdiği sonuçları ortaya çıkmaktadır.Keywords : Kabak kemane, Müzik eğitimi, Halk müziği, Transpoze, Çalgı eğitimi