- International Journal of Social Sciences and Education Research
- Volume:1 Issue:4
- Bible reflections on Venedict Yerofeyev’s work from Moscow to Petushki
Bible reflections on Venedict Yerofeyev’s work from Moscow to Petushki
Authors : Orcun Alpay
Pages : 1169-1177
Doi:10.24289/ijsser.279126
View : 9 | Download : 10
Publication Date : 2015-12-28
Article Type : Conference Paper
Abstract :Venedikt Vasilyeviç Yerofeyev insert ignore into journalissuearticles values(1938-1990); Rus postmodern edebiyatın önde gelen yazarlarından biridir. Okuma ve yazmaya henüz beş yaşında başlayan ve yaşamı boyunca tarihten siyasete, müzikten resme, felsefeden dine uzanan pek çok alanla ilgili bilgiler edinen yazar için İncil, kendi ifadesiyle “onsuz yaşayamam” dediği tek kitaptır. İncili ezbere bilen Yerofeyev, bununla gurur duyduğunu her fırsatta dile getirir. Yaşamında bu denli özel bir yere sahip olan İncil’in izleri yazarın eserlerine de yansımıştır. Yazarın hem günlüklerinde hem de eserlerinde İncil’den yapılan alıntılara rastlamaktadır. 1969 yılı sonunda kaleme alınan ve yazara gerçek anlamda ün kazandıran “Moskova-Petuşki” adlı eseri bunun en çarpıcı örneğini oluşturmaktadır. Yazarın kendisiyle aynı ismi taşıyan Veniçka adlı otobiyografik kahramanın alkol eşliğinde gerçekleştirdiği fiziksel ve ruhsal bir yolculuğun öyküsünü konu alan eser aynı zamanda İncil’de geçen ifadeleri kimi zaman orijinal dilinde bire bir şekliyle, kimi zamansa gönderme, metafor ve dolaylama yoluyla farklılaştırılarak yansıtmasıyla bazı edebiyat çevrelerince “Alkolik Rus İncili” olarak adlandırılmıştır. “Moskova-Petuşki”de yer alan İncil’e özgü ifadeler Veniçka’nın pek çok duygu ve durumu aktarması için kullanılmasıyla hâlihazırda çarpıcı ve üstü kapalı bir ifade biçimi inşa etmeyi amaçlayan postmodern anlatının etkili bir unsuru olarak eserin bütününde yansır. Yazar, İncil’in kutsallığını kullanarak kendisini ve kahramanını mitleştirmeye çalışır. Bu bağlamda, çalışmada eserin önemli bir katmanını oluşturan İncil’den alıntılanan ifadelerin tespiti ve anlatım içinde edindikleri konumun ortaya konulması amaçlanmaktadır.Keywords : İncil, Moskova Petuşki, parodia sacra, postmodernizm