- International Journal of Social Sciences and Education Research
- Volume:3 Issue:2
- Feminine contents of hegemonic masculinity in the war movies
Feminine contents of hegemonic masculinity in the war movies
Authors : Yıldız Derya Birincioğlu
Pages : 486-498
Doi:10.24289/ijsser.270649
View : 17 | Download : 8
Publication Date : 2017-02-01
Article Type : Research Paper
Abstract :Ulus anlatısı ideolojik olarak günümüzde etkisini hala sürdüren modern bir siyasal düşüncedir. İdeolojiler, toplumun düşünce reflekslerini harekete geçirmek ve yönlendirmek için iletişim araçlarını özellikle de sinemayı sıklıkla kullanır. Sinema anlatılarını zenginleştirdiği klişelerle bir yandan önyargıları beslerken bir yandan da önyargılardan beslenmektedir. Bu bağlamda film-öykülerde yer alan stereotipleştirmelerle bazen gerçek bazen de kurgusal düzlemde toplumsal yapılanmayı ve ulusal kimliği şekillendirecek bellek yörüngeleri oluşturur. Ulus anlatısı ve ulusal kimlik gündelik yaşam pratiklerinde sıradanlaştığı, mübadele edildiği ve yeniden üretildiği sürece devamlılık sağlar. Ulus anlatısı ve/ya ulusal kimliği oluşturan imgeler, toplumsal cinsiyet üzerinden kurulur ve eril hegemonik bir yapıdan ziyade dişil anlamlar içerir. Böylelikle ulus anlatısının, toplumsal eşitlikleri, ulusal kimliği, ulusal üstünlüğü ve ulusal gücü bir kaynağa dönüştürmeyi amaçlayan cinsiyetçi bir örgütlenme biçimi inşa ettiği söylenebilir. Bu bağlamda gündelik yaşam pratiklerine sızan dişil anlamların kodlarını çözümlemek için Floya Anthias ve Nira Yuval-Davis’in ulus anlatılarında kadınlara verilen rollerine dair yaklaşımları çalışmanın merkezini oluşturur. Çalışmanın amacı 2000 yılı sonrası çekilen Özhan Eren’in Son Mektup insert ignore into journalissuearticles values(2015);, Serdar Akar’ın Çanakkale Yolun Sonu insert ignore into journalissuearticles values(2013);, Yeşim Sezgin’in Çanakkale1915 insert ignore into journalissuearticles values(2012);filmlerinin Türk ulusçuluğu söylemlerine neler kattığı, ulus anlatısının kadınlık kurgusu üzerinden nasıl yeniden inşa edildiği ve imge repertuarlarının konumlandırdığı kimliklerin, ulusal kimliklere dönüşme sürecinde toplumsal cinsiyet rollerinin etkisinin neler olduğunu filmlerin karşılaştırması sonucu ortaya koymaktır.Keywords : Ulusçuluk, Türk ulusçuluğu, toplumsal cinsiyet, öteki, kolektif bellek