- Art-e Sanat Dergisi
- Volume:10 Issue:20
- İcadından Günümüze Portre Fotoğrafında “Yerel ve Global” Kimlik Kurgusu
İcadından Günümüze Portre Fotoğrafında “Yerel ve Global” Kimlik Kurgusu
Authors : Ahmet BEYHAN ÖZDEMİR, Pınar BOZTEPE MUTLU
Pages : 652-665
Doi:10.21602/sduarte.339189
View : 11 | Download : 5
Publication Date : 2017-12-31
Article Type : Research Paper
Abstract :İCADINDAN GÜNÜMÜZE PORTRE FOTOĞRAFINDA “YEREL VE GLOBAL” KİMLİK KURGUSU * LOCAL AND GLOBAL IDENTITY CONSTRUCT IN PORTRAIT PHOTOGRAPHY SINCE ITS INVENTION Öz Günümüzde sanatsal üretimin yerel ve evrensel kodlarıyla beraber iktidarın küresel dağılımına bağlı olduğu tartışmaları mevcuttur. Bireyci ve pragmatist bir çağın zorunlulukları, ‘kimlik ve temsil’ olgusunun eleştirel bir çerçevede tartışılmasını da gerektirir. Öznel ya da sosyal, her türlü iletişim alanını etkileyen dil, uyum ve temsil ilişkileri, çağımızın modern insanını tanımlayıcı nitelikler kazandırmıştır. Yerel ve global tarih bilincinin insan trajedileri üzerine kurulu olduğunu düşündüğümüzde fotoğraf sanatında iz bırakan belgesel fotoğrafçıların sistematik bir biçimde ürettiği portreleri incelemek gerekir. Örneğin, Kuzey Amerika’nın son yerli kabilelerini fotoğraflayan Edward S. Curtis’in (1868-1952) “kimliğin parçalanmasına” (yok edilmesine) yönelik ifadesi etnografik ve antropolojik disiplin açısından değerlendirilir. August Sander’in (1876-1964) 1920’lerde Alman insanının portre fotoğraflarından oluşan “tipolojik” çalışması kimliğin oluşmasına kapı aralayan bir bakışı temsil eder. “Yabancılaşma”nın temsilcilerinden Robert Frank (1924-) “Amerikalılar” serisinde estetik arayışlarına bir kültürü dâhil ederken, H.Cartier Bresson (1908-2004) “Avrupalılar” çalışmasında “kültürel değişimi” ifade etmiştir. Bu makale günümüz dünyasında varoluş biçimi haline gelen kimliğin globalize edilmesinin fotoğraf sanatı ve Portre Fotoğrafı alanındaki karşılıklarını vurgulamaktadır. Anahtar Kelimeler : Kimlik. Fotoğraf Sanatı. Portre Fotoğrafı. Fotoğraf Tarihi. Abstract Nowadays, it is argued that artistic production, along with its local and universal codes, depends on the global distribution of power. In fact, this individualistic and pragmatic era requires a critical approach in discussing identity and representation . The relations between language, harmony and representation, which affect all kinds of communication media, whether subjective or social, define modern man. Given that local and global history consciousness is based on human tragedies, it becomes necessary to examine the portraits systematically produced by documentary photographers who marked the art of photography. For example, the works of Edward S. Curtis (1868-1952), who photographed the last local tribes in North America and created an expression showing the “deconstruction of identity” (destruction), are analyzed from an ethnographic ad anthropological point of view. August Sander’s (1876- 1964) “typological” work composed of portrait photographs of German people in the 1920s represents an approach paving the way for identity construction. Robert Frank (1924), who is one of the representatives of “alienation”, involves a culture in his search for aesthetics with his collection of photographs called “The Americans” while H. Cartier Bresson (1908-2004) displays “cultural transformation” in his work “The Europeans”. This article highlights the equivalent aspects in Photography Art and Portrait Photography, of the globalization of identity which is still ongoing and has even turned into a survival strategy in today’s world. Keywords : İdentity. Photography Art. Portrait Photography. History of Photography * Bu çalışma, 9-10 Haziran 2015 tarihlerinde İstanbul’da gerçekleştirilen ‘Contemphoto’ 15 II. International Visual Culture and Contemporary Photography Conference, Urban Identities’ adlı konferansta sözlü bildiri olarak İngilizce sunulmuştur.Keywords : Kimlik, Fotoğraf Sanatı, Portre Fotoğrafı, Fotoğraf Tarihi