Teknik Nesneden Estetik Nesneye: Şakir Gökçebağ
Authors : Derya BARAN
Pages : 542-631
Doi:10.21602/sduarte.602198
View : 8 | Download : 15
Publication Date : 2019-12-31
Article Type : Research Paper
Abstract :Birçok akım ve teknikten beslenen Şakir Gökçebağ üç boyutlu çalışmalarında endüstri ürünü nesne kullanır. Yerleştirmelerinde nesne-mekân birlikteliği ve mükemmeliyetçi yaklaşımı hep göz önündedir. Eserlerinde metamorfoz ile dönüşen teknik nesne ona bakan gözde görsel bir ahenk yaratır. Çoğunlukla kesme işlemiyle nesnenin biçimine müdahalede bulunur. Böyle bir müdahaleyle tanınırlığını kaybetmeyen ama işlevi önemli ölçüde değiştirilen nesnenin bir daha önceki bağlamına dönmesi oldukça zordur. Hazır nesne teknik nesnenin sanatçı tarafından seçilmiş ve sanat nesnesi olarak atanmış halidir. Yani endüstri ürünü nesnenin sanatta sahip olduğu statünün adı hazır nesnedir. Dolayısıyla önceki kimliğine ek olarak sanat alanında ikinci bir kimlik daha kazanan teknik nesne sanatta transpozisyon ile hazır nesneye dönüşür. Makalede amaç sanatta malzeme olarak kullanılan her endüstri ürünü nesnenin bir hazır nesne olmadığı ya da olamayacağı belirlemeleri üzerinden teknik nesnenin dönüşümünü ele almaktır. Bu nedenle Şakir Gökçebağ’ın teknik nesne kullanımına bu bağlamda dikkat edilmiş, sanatçı ile ilgili literatür araştırması yapılarak eserleri incelenmiştir.Keywords : Şakir Gökçebağ, Teknik Nesne