- Art-e Sanat Dergisi
- Volume:17 Issue:34
- Mekânda Varoluşun Betimlenmesi Üzerine Bir Analiz: Mr. Nobody Filmi
Mekânda Varoluşun Betimlenmesi Üzerine Bir Analiz: Mr. Nobody Filmi
Authors : Ümran Sofuoğlu Demirbaş, Berrin Tuzcuoğlu, Havva Beril Bal
Pages : 950-968
Doi:10.21602/sduarte.1463109
View : 48 | Download : 52
Publication Date : 2025-01-07
Article Type : Research Paper
Abstract :Mekân, fiziksel sınırları olan ve insan gereksinimlerini karşılayan bir boşluk olmanın ötesinde yaşamın birçok boyutuyla ilgili izleri taşıyarak yaşanmışlıkları içerir. Martin Heidegger ise mekânı, insanın dünya içinde var olma durumunun temel boyutu olarak nitelendirmektedir. İnsan varoluşunu anlamlandıran dünyaya, nasıl ve nereden geldiğini bilmemektedir ve yaptığı seçimler sayesinde dünyadaki konumunu, içinde bulunduğu durumları değerlendirme imkânı bulmaktadır. Seçimlerinde yapacağı küçük değişiklikler ise beraberinde büyük değişimler getirmektedir. Çalışmada; 2009 yılında Jaco Van Dormael’in yönetmenliğini yaptığı, boşanan anne ve babası arasında bir tercih yapması gereken dokuz yaşındaki çocuğun yaptığı seçimlere göre değişen yaşam serüvenleri anlatılan Mr. Nobody filminde gerçekleşen farklı olasılıklar üzerinden kurgulanan mekânlarda betimsel analiz çalışması yapılarak, Heidegger’in varoluşçu perspektifinden incelenmektedir. Sinema, mimarlık ve felsefe etkileşiminden yola çıkarak hazırlanan çalışmada; Heidegger’in felsefesinin mekânlarla desteklendiği, her olasılıkta mekân karaktere göre şekillenirken karakterin de mekânla var olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Keywords : Mekân, Zaman, Varoluş, Martin Heidegger, Mr. Nobody Filmi