Atık Olgusu ve Sanattaki Negentropik Dönüşümü
Authors : Hatice Köklü, Olcay Ataseven
Pages : 645-667
Doi:10.21602/sduarte.1543696
View : 48 | Download : 55
Publication Date : 2025-01-07
Article Type : Research Paper
Abstract :İnsan, doğadaki tüm varlıkların kendi yapısı içinde olan döngüsel düzenini ve giderek artan bozulma durumunu tetiklemektedir. Özellikle Sanayi Devrimi’nden sonra insan varlığı, düzensizliği artıran bir etken olması bakımından entropik olarak nitelendirilmektedir. Entropi yasasıda olduğu gibi doğanın enerjisi olumsuz etkenler nedeniyle telafisi olmayan bir yöne doğru ilerlemektedir. Dolayısıyla Entropi karamı ile birlikte, evrendeki düzensizlik ve kaos durumun hep ileriye doğru olarak arttığı anlaşılmaktadır. Bu değişimin doğadaki tüm nesnelere yansıması ise sanatçının da bakış acısını değiştirmiştir. Sanatsal algı ve ifade biçimlerinin değiştiği günümüz çağında ise sanatçılar, bu kavramaları yine kendi ifade dilleri içinde kullanmış ve bunu; enerjisi tükenmiş, kullanılmış nesneler, yapıların bozumunu ve yeniden üretimi gibi başlıklar altında ele almışlardır. Bunlarla birlikte doğaya verilen zarar ve kaynakların israfına karşı muhalif bir söylem içinde gelişen bulgular elde edilmiştir. Günümüzde sanatın da üzerinde durduğu endüstrileşmeye bağlı olarak değişen yaşam, bunun doğaya verdiği zarar, doğal kaynakların bilinçsizce kullanımı ve buna bağlı olarak değişen sanat ile atık nesnelerin yeniden kullanımına yönelik bir geleneğin başlatıldığı tespit edilmiştir. Böylece sanat aracılığıyla yeni bir çözüm önerisi oluşturulmuş ve atık nesneye yeni bir “değer” kazandırılmıştır. Bu bağlamda araştırmanın amacı; atık nesnenin sanatsal olana dönüşümünü, entropi ve neg-entropi kavramları üzerinden inceleyerek plastik okumalarını gerçekleştirmektir.Keywords : Atık nesne, düzen, düzensizlik, Entropi, Neg-entropi